Rond Schiphol zijn ze toch allang doof

Een kwart van de omwonenden van Schiphol ondervindt volgens een net gepubliceerd rapport ernstige hinder, de groeicijfers en de geluidsoverlast worden consequent omlaaggelogen door de overheid, en nu komt de PvdA met een prachtig plan om Schiphol nog veel verder te laten groeien tot zes(!) banen, maar die moeten dan...

Buiten Amsterdam woont klaarblijkelijk niemand, of in ieder geval zijn de mensen in Hoofddorp, Zwanenburg en de verdere ruime omgeving van Schiphol een stuk minder belangrijk. Of misschien denken ze wel dat de inwoners van de Haarlemmermeer toch al doof zijn geworden van de herrie van Schiphol.

HOOFDDORP E. de Vries

Buren

De Amsterdamse Schipholvariant is tot mijn verbazing omarmd door het merendeel van de Tweede Kamer. De variant trakteert ons op een zeldzaam staaltje van eigen stoep schoonvegen: Schiphol moet blijven waar het is, want Schiphol betekent werkgelegenheid voor de Amsterdammers.

Er moet één baan verdwijnen, één gedraaid worden en eentje (op vijftien opengestelde dagen na) gesloten worden zodat het stil wordt boven Amsterdam. In de ontstane stilte kunnen er dan eindelijk aan de zuidwestkant van de stad naar hartelust woningen worden gebouwd.

Aan het verschuiven van de pijn naar de buren heeft de variant geen boodschap. Zo zullen bijvoorbeeld Haarlem en omgeving bestookt worden met Amsterdam ontlastende vliegtuigherrie, want de Zwanenburgbaan wordt naar het westen gedraaid en krijgt er een parallelle baan bij.

DRIEHUISC. A. van Wetering

Oplossing

Ik woon niet in 'toplocatie Zwanenburg' (de Voorkant, 28 oktober), maar in Amsterdam-Zuid en ik word ontzettend chagrijnig als er, zoals dinsdag, uren lang vliegtuigen laag overvliegen. Maar ik begrijp nu wat de oplossing is: niet vijftien dagen gebruik van de Oostbaan, zoals die PvdA-commissie wil, maar 365. Alles went.

AMSTERDAM Frans van Galen

Jampotje

Wat heeft het nog voor zin om met ons krantje naar de papierbak en met ons jampotje naar de glasbak te gaan, als Schiphol haar capaciteit mag verdubbelen van 32 miljoen passagiers naar 60 miljoen passagiers? En hoe is het mogelijk dat mensen met gezond verstand dit durven te verkopen als 'milieuwinst'? Is het niet egoïstisch om toekomstige generaties omwille van onze economie met ons afval op te zadelen? Mag het ietsje minder zijn?

AMSTERDAM Marc Noom

Overschot

Tijdens onze fietsreis naar Peking afgelopen jaar kwamen wij in Lhasa (Tibet) Nederlanders tegen. Zij hadden een negendaagse vliegvakantie naar Lhasa geboekt. Zij wilden in die tijd Tibet zien. De aanbieding in Nederland was ook zo aantrekkelijk.

Na de Tweede Wereldoorlog, toen het vliegtoerisme nog in de kinderschoenen stond en de eerste Dakota naar Majorca vloog, bedroeg de stoelprijs voor de heren touroperators circa 600 gulden. Sindsdien is de stoelprijs alleen maar gedaald. De vliegtuigen werden immers groter en er waren geen passagiers. Er ontstond een overschot aan vliegtuigstoelen. Om deze te vullen moest er gedumpt worden. De prijzen vlogen omlaag. Dit gebeurt tot op de dag van vandaag. Binnenkort komen er toestellen met een capaciteit van meer dan 700 passagiers.

Schiphol is geen groeimarkt. Het is een markt die gecreëerd wordt, door het overschot aan vliegtuigstoelen. Een vliegtuig aan de grond en vliegen met lege stoelen kost nu eenmaal geld.

ROTTERDAM R.A. Verlinden

Brokstukken

In de discussies rond Schiphol wordt bij de overlast voor omwonenden voornamelijk gesproken over 'vlieglawaai' (de Volkskrant, 28 oktober). Op 19 oktober belandden twaalf metalen brokstukken, afkomstig van de motor van een DC-10 van Northwest Airlines, bij zo'n omwonende in de tuin, die ik vanuit mijn zolderraam kan zien. De krant wijdde ongeveer vijf regels aan dit 'incident'. De directeur van North West heeft een bosje bloemen gebracht bij de omwonende.

Ik kijk omhoog, naar het derde vliegtuig dat mij tijdens het schrijven van deze regels passeert. En ik zucht. . .

LISSE

Marjan Rijnja

Holbewoners

Er moeten twaalf- of vijftienduizend woningen worden geïsoleerd. Tussen 1986 en 1996 zijn reeds 4600 huizen geïsoleerd, zodat er voorlopig om en nabij de twintigduizend woningen van de buitenwereld worden afgesloten. Maar geen woord over de bewoners! Laten we uitgaan van drie personen per woning, dan worden er zo'n zestigduizend mensen van de bewoonde wereld afgesloten, want men isoleert geen woningen maar mensen. Mensen die van de buitenwereld worden afgesloten. Open ramen, buiten zitten, genieten van fluitende vogels en het ruisen van de wind, een normaal gesprek op straat voeren, dit is voor tienduizenden mensen straks niet meer mogelijk en over ventilatie en luchtverversing wordt niet gesproken. Laten we de bewoners van die woningen maar Schip'holbewoners' noemen.

OOSTZAAN Ben Burgers

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden