Romeinse snelweg-docu wint

VENETIË - 'Sacro GRA is een film vol poëtische kracht', verklaarde juryvoorzitter Bernardo Bertolucci (72) over zijn verrassende keuze voor de winnaar van de Gouden Leeuw, 'en daar is alles mee gezegd.'


Nooit eerder won een documentaire die hoofdprijs van het Venetië filmfestival, nooit eerder ook werden er documentaires opgenomen in de competitie. Gianfranco Rosi (49) werkte drie jaar aan zijn mozaïekportret van de gebruikers en omwonenden van de snelweg rondom Rome, de Grande Raccordo Anulare. Ongedwongen glijdt Sacro GRA in en uit de levens van wat Romeinen in de periferie: een ambulancemedewerker, twee hoeren, een aalvisser en een botanist, die de palmen langs de weg controleert op de aanwezigheid van ongedierte. Alles is in verval in Rosi's meanderde film. 'De grootste crisis in Italië is niet de economische - die is slechts cyclisch. Dat we onze identiteit verliezen, is veel verontrustender', zei de in New York opgeleide filmmaker bij de in ontvangstname van het gouden beeldje. Rosi won in Venetië eerder als eens de prijs van de internationale filmkritiek met zijn huiveringwekkende portret van een Mexicaanse beroepsmoordenaar, El Sicario, Room 164.


De bekroning van het vooraf door vrijwel niemand als winnaar getipte Sacro GRA was een opvallend einde van een wat mager bezette 70ste editie, zonder uitgesproken favorieten.


De Zilveren Leeuw voor beste regie ging naar de Griek Alexandros Avranas (36) voor Miss Violence, een drama over terreur binnen het gezin. Grillige, maatschappijkritische cinema van het slag (en niveau) waarmee Griekse filmers al enkele jaren opvallen. De hoofdrolspeler uit Miss Violence, Themis Panou, het gezinshoofd in de film, won de prijs voor beste acteur. Beste actrice van het festival was de 82-jarige Italiaanse Elena Cotta voor haar rol in de zwarte komedie Via Castellana Bandiera, waarin ze als stoïcijnse weduwe haar auto niet achteruit wenst te rijden voor een tegenligger, en zo een film lang een nauwe straat in Palermo blokkeert.


De Taiwanese filmer Tsai Ming- liang, die aankondigde er na twintig jaar mee op te houden, zag zich bekroond met de Grote Prijs van de jury voor Stray Dogs, een dialoogloze film over een gebroken gezin, dat leeft in leegstaande gebouwen. De prijs voor beste scenario ging naar de publieksfavoriet Philomena, het adoptie-drama van Steven Frears.


Festivaldirecteur Alberto Barbera noemde afgelopen weekeinde in een interview met het Franse dagblad Le Monde de omgang met Amerikaanse studio's en filmleveranciers 'een nachtmerrie'. Zo weigerde studio Warner de in Venetië goed ontvangen openingsfilm Gravity te laten meedoen in de competitie om de Leeuw: 'het interesseert ze niet'. Dat Under the Skin, met Scarlett Johansson als buitenaards wezen, enkele dagen voor de vertoning in Venetië al te zien was op een minifestivalletje in Amerika was 'vuil spel'. En dan 12 Years a Slave van de Brit Steve McQueen, het slavernijepos dat dit weekeinde denderend in première ging bij concurrent Toronto. Venetië hád die film kunnen hebben, zei Barbera, maar de reis- en verblijfkosten van het hele 12 Years a Slave-team (vijftig man) waren te hoog voor het festival, ook in een jubileumjaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden