Romantiek en recycling

Toen Tord Boontje zeventien was, maakte hij zonnebrillen van geperforeerd aluminium om ze in Parijs op straat te verkopen. Van de opbrengst kon hij drie weken op vakantie....

Als we hem spreken is Boontje net terug van een bezoek aan een Italiaanse plasticfabriek. De oude materialen als schildpadschild en hoorn die daar nagemaakt worden, wil hij gebruiken in combinatie met de hypermoderne vorm van de brillen.

Het is niet toevallig dat het thema 'zonnebrillen' hem achtervolgt, zegt Boontje. Hij is zeer geïnteresseerd in de relatie tussen lichaam en object. 'Een stoel moet ontzettend comfortabel zitten', vindt Boontje. 'Anders is het een slechte stoel. Na de functionaliteit komen de emotionele, sensuele kwaliteiten van het product, de uitstraling, het karakter, het geluid dat het maakt en het gevoel dat het geeft als je het aanraakt.'

Hij haalt veel inspiratie uit de zeventiende en achttiende eeuw. 'De meubels en objecten van toen hadden de gevoeligheid die we nu een beetje zijn verloren in vormgeving', zegt Boontje. 'Of het nu gaat om de lieflijke ontwerpen uit de Romantiek of de strengere uit het Victoriaanse tijdperk, allemaal zijn ze heel emotioneel. En die emotionaliteit streef ik ook na. Ik wil herinneringen losmaken, ben gefascineerd door de manier waarop mensen naar beelden kijken, hoe ze ze interpreteren.'

Boontje studeerde af aan de Design Academy in Eindhoven en vertrok in 1992 naar Enge land om er een mastergraad te halen aan de Royal College of Art. Hij zou niet meer terugkomen naar Nederland. In Londen ontmoette hij zijn vrouw, beeldend kunstenaar Emma Woffen den. Samen met haar opende hij een studio en ont wierp hij de TranSglass-collec tie, een serie glaswerk, gemaakt van gebruikte bieren wijnflessen.

Het recyclen van materiaal is een belangrijk element gebleven in zijn werk. Zijn latere Rough-and-Ready-meubels bestaan uit gevonden hout, dekens, touw, tape en ijzerdraad, als een reactie op de strakke vormgeving die in die tijd hip was. 'Dat slicke design was niks voor mij. Ik wilde geen omgeving met alleen maar afgewerkte stoelen en tafels, maar had behoefte aan meer fysieke levendigheid.

'De ontwerpen heb ik vrijgegeven op mijn site. Ik wilde laten zien dat je voor je stoel niet naar de winkel hoeft, maar dat je 'm ook zelf kan maken. Meer vanuit een democratisch idee.'

Toen in 2000 zijn dochter werd geboren, kreeg Boontje meer behoefte aan warme, huiselijke objecten. Hij begon aan de Wed nes day-stoelen,tafels,lampen englaswerk. Een groeiende collectie 'door deweek se' dingen, zoals de naam al doet vermoeden.

Hij vond onder meer in Habitat en Darting ton Chrystal fabri kan ten die deze ontwerpen in productie wilden nemen.

'Hoe meer mensen zich mijn ontwerpen kunnen veroorloven, hoe beter', verklaart hij zijn snelle vertaling van design naar massaproductie. Voor kristal pro ducent Swarovksi (zie ook de minibio op de volgende pagina) bedacht Boontje een goedkope re variant van zijn beroemde, kostbare Blossom-kroonluchter: de Wallflowers, met zelf aan te brengen Swarovskikristallen in bloempatroon.

Dat Tord Boontje genomineerd werd voor de prestigieuze British Design Prize was voor hem een verrassing. 'Het is een enorme erkenning. Zo decoratief als ik werk, dat deed drie jaar geleden nog niemand. Voor mij betekent die nominatie dat mijn ideeën zijn opgepikt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden