Romans, sprookjes, gedichten en sterke verhalen

En we konden het niet laten u hier ook nog te wijzen op andere klassieke, gruwelijke, tijdloze, leerzame en anderszins fijne net verschenen titels.

In zijn debuut De onvolmaakten (uit 2006, vertaald in 2010) schreef Tom Rachman (1974) over de teloorgang van een kwaliteitsdagblad. Zijn nieuwe roman De opkomst en ondergang van grootmachten (Agathon; euro 19,95), vertaald door Tjadine Stheeman en Onno Voorhoeve, omspant drie decennia en diverse continenten. Tooly Zylberberg (tweedjasje, bemodderde spijkerbroek, regenlaarzen) is sinds een paar jaar eigenaar van het noodlijdende tweedehandsboekwinkeltje World's End in het fictieve Caergenog in Wales, vlak bij het bestaande populaire Ha-on-Wye. Wie is Tooly en waar komt zij vandaan?


W ie het leven van een bal wil/ leren kennen moet naar een/ voooetbalwedstrijd kijken', dicht K. Schippers in Fijn dat u luistert (Querido; euro 18,99), waarin ook opgenomen de tien gedichten die in januari nog het CPNB-bundeltje Buiten beeld vormden. Terwijl hij zich afvraagt 'Na hoe vaak wordt veel weinig', verkent Schippers ogenblikken van niets.


In het zeer korte verhaal 'De ene dood' van de Colombiaan Evelio Rosero (1958) wil een schrijver net beginnen met werken, als de deur opengaat en er een oude man met een lange leren jas verschijnt. Hij houdt een vuurwapen- koud en glimmend - op hem gericht. 'Het betrof een ongeschreven personage. Hij zag hem nauwkeurig mikken en hoorde hem zeggen: 'Open je ogen, dit is geen verhaal.' Opgenomen in 34 zeer korte verhalen en een vogelkat (Karaat; euro 15,95), vertaald door Henk van Driel en Luc de Rooy.


De Duitse Karin Slaughter heet Karen Sander. Van deze vertaalster en docente verscheen vorig jaar Schwesterlein, komm stirb mit mir, het eerste deel van een thrillerreeks rond hoofdinspecteur Georg Stadler en zijn hulp, de psychologe Elisabeth Montario. In de Nederlandse vertaling van Ans van der Graaff en David Orthel werd dat De vrouwenhater (Manteau; euro 21,99). De ene vrouw na de andere wordt gruwelijk omgebracht. Is hier een seriemoordenaar aan het werk of niet?


Vijfenveertig verhalen in tweehonderd pagina's, dat is het debuut Als ik de liefde niet heb (AtlasContact; euro 21,99) van Eva van Esch (1980). Zo begint 'Belofte': 'Ernst vond dat ik lekker kuste. Ik moest wel; zo lang hij niet sprak, hield ik het met hem uit.'


Het debuut Snow White (1967) van de Amerikaanse schrijver Donald Barthelme (1931-1989) werd vertaald door componist en dichter Micha Hamel en Janneke van der Meulen: Sneeuwwitje (Veen klassiek; euro 10,-) is een postmoderne hervertelling van het klassieke sprookje, met veel taalgrappen en experimenten. Sneeuwwitje heeft schoon genoeg van de zeven sukkels met wie ze samenwoont. Ze wil een prins, en wacht op hem. 'Er zijn honderd dingen die ik liever doe. Maar je mag me overhoop steken als ik toesta dat dit wachten mijn verheven gevoelens van verwachting neerhaalt van het slaapkamerplafond, waar ze ronddansen als evenzovele met helium gevulde kapotjes.'


Centsprenten worden ze genoemd, tekeningen met tekstjes op A3-formaat die in de 18de en 19de eeuw populair waren. Volgens de Utrechtse literatuurwetenschappers Jeroen Salman, Roeland Harms en Talitha Verheij speelde de centsprent in die tijd een grote rol bij het verspreiden van 'sterke' verhalen over types als Tijl Uilenspiegel, Faust, Gulliver en Cartouche. 'Dit boek gaat over onverwoestbare, tijdloze verhalen', schrijft Jeroen Salman in de inleiding van Sterke verhalen. Vijf eeuwen vertelcultuur (Van Tilt, 19,95 euro). 'Over verhalen die kennelijk zo'n krachtig plot hebben, zulke sterke personages opvoeren, of zulke aantrekkelijke avonturen vertellen, dat mensen ze steeds weer willen horen of lezen.' Hij denkt daarbij aan 'roekeloze zeelieden die na een schipbreuk op een eiland met dwergen terechtkomen' of aan 'hilarische baronnen die op kanonskogels door de lucht vliegen.' Tijdloze verhalen, maar wel meekleurend met de tijd en het medium. Zo verandert Faust van afschrikwekkend voorbeeld uit de middeleeuwen bij Goethe in een depressieve geleerde die op zoek gaat naar het ware leven. Het boek begeleidt de tentoonstelling Sterke verhalen die vanaf komende dinsdag is te zien bij Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam (Oude Turfmarkt 129).


'De psychoanalyticus is een historicus die ons laat zien dat onze geschiedenissen ook een manier zijn waarop we het verleden voor onszelf verbergen; een manier waarmee we het verleden tegelijkertijd erkennen en loochenen', schrijft Adam Phillips in Freud - De geboorte van een psychoanalyticus (Ambo Anthos, euro18,99). Phillips zoomt vooral in op de volgens hem onderbelicht gebleven jonge jaren van de grondlegger van de psychoanalyse.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden