Roltrapgedrag?

De doorstroming bij roltrappen in NS-stations is slecht. Ook daar ontstaan files. Ligt dat aan de roltrap of aan de roltrappers?...

Www.otis.nl: 'In 1899 trad Charles D. Seeberger in dienst bij Otis. Hij introduceerde de naam ''escalator''. De samenwerking resulteerde in de eerste echte roltrap voor het publiek. In 1900 werd de roltrap tijdens de Wereldtentoonstelling van Parijs getoond en won meteen de eerste prijs.'

Henk Jan Nootenboom,

software-ontwikkelaar: 'Kijk op www.sum-it.nl. Daar kun je lezen dat de mensen onderaan de roltrap kunnen zien hoe die hapjes van de massa naar boven voert. Het is alsof de roltrap met een rietje een bord soep opzuigt. Onderaan de trap wordt rustig gewacht. Boven staat ook een massa die naar beneden wil. Die is een stuk ongeduldiger, omdat ze géén voortgang ziet. De voorste mensen verdwijnen naar beneden uit zicht. Idee voor NS: hang boven de roltrap naar beneden een spiegel. Dringen is dan verleden tijd.'

Michel Huber, woordvoerder NS: 'Leuk idee, maar het is bij ons niet van toepassing. Bij de NS is het probleem dat de perrons vaak onder de stationshal liggen. Uit een trein komen ineens veel mensen, die naar boven moeten. Naar de perrons beneden gaan mensen meer verspreid. Dan gaat de doorstroming sneller. Een algemeen probleem van de roltrap is dat hij bedoeld is om tijdwinst te boeken, omdat de gebruiker al rollend ook nog zou lopen. Dat doet hij niet: de gebruiker stapt op de roltrap en blijft staan. Hij gebruikt de roltrap als lift.

Om de doorstroming te bevorderen zullen naast elkaar liggende roltrappen voortaan één richting opdraaien en worden bordjes geplaatst met ''rechts staan, links lopen''. Ook wordt de rolsnelheid verhoogd van een halve meter per seconde naar 65 centimeter per seconde.'

Gerard Berenschot van OTIS, producent van liften en roltrappen: 'Het is echt wel de bedoeling dat de roltrap wordt gebruikt als lift. De treehoogte is hoger dan bij een normale trap en aan de roltraptrede zitten scherpe kanten. Vallen op een roltrap is niet prettig. Het probleem van de NS is het verschil tussen de vervoerscapaciteit van de roltrap en het aantal gebruikers. Een stationsroltrap kost 250 à 300 duizend gulden.'

Annemarie Sterk, moeder, Amsterdam: 'Als je de Nederlanders kent, snap je dat de maatregelen van de NS niet werken. Roltrappen zijn flessenhalzen waar iedereen als eerste doorheen wil. De NS maakt de doorgang nu alleen wat wijder. Ik verheug me niet op het moment dat ik met mijn drie kleintjes op de metroroltrappen van het Centraal Station moet stappen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden