'Rol van Kamer moet versterkt'

Maandenlang ploeterde PvdA-Kamerlid Duivesteijn, voorzitter van de gelijknamige commissie, door meters papier. Het beeld dat oprijst is inkzwart: bij de HSL en de Betuwelijn heeft het openbaar bestuur op alle fronten gefaald....

Van onze verslaggevers Yvonne Doorduyn en Sanne ten Hoove

'Er is nog veel meer boven water te halen. De reconstructie zal dan nog completer, nog gedetailleerder worden. Ik ben ervan overtuigd dat het beeld dan nóg treuriger wordt. Zo weten we nog steeds niet precies wat de spoorwegmaatschappijen bij de HSL-Zuid met elkaar hebben afgesproken.'

Maar het graven in de archieven is voorlopig gestopt. Duivesteijn wil nu voorkomen dat de fouten uit het verleden worden herhaald. Daarom moet de rol van de Kamer worden versterkt. Het PvdA-Kamerlid verwacht veel van een onderzoeksbureau dat op verzoek van de Kamer onafhankelijke analyses uitvoert.

Duivesteijn: 'Kamerleden zitten nu alleen in hun kamer met hun computer en moeten zich weren tegen de grote informatiemonopolies. Ik koester dat romantische beeld van de zelfstandig ondernemer niet, het is niet professioneel. Met een hoogwaardig onderzoeksbureau kunnen ze hun werk beter doen.'

Maar zullen Kamerleden dan wel tegen het regeerakkoord ingaan?

'De vraag blijft natuurlijk of het karakter van Kamerleden sterk genoeg is om overeind te blijven staan. Als ze ambitieus zijn en graag in de regering willen komen, dan zullen ze waarschijnlijk op het juiste moment hun mond dicht houden. Maar de onafhankelijke geest zou het toch eigenlijk moeten winnen. Ik ben ervan overtuigd dat als de Kamer professionaliseert dat een enorme invloed heeft op de cultuur bij het ministerie. Ze moeten dan het nut van een project bewijzen, ze moeten overtuigender zijn.'

U ziet het ministerie van Verkeer en Waterstaat als een gesloten ambtelijk bolwerk. Heeft u wel alle medewerking gekregen?

'Het ministerie zat op oorlogssterkte, was op zijn quivive. Ze zijn heel erg getraind in het verschaffen van informatie. Zodra je een vraag niet goed formuleert, krijg je niet de informatie die je wilt. Wat ik heel jammer vind, en dat is heel frappant, is dat we veel meer informele notities hebben gekregen van de achtereenvolgende minister-presidenten dan van de ministers van Verkeer en Waterstaat. Die bevatten vaak onthullende informatie en zeggen veel over de interne sfeer. Het ministerie geeft als reden dat ze die niet archiveren en dus niet kunnen verstrekken.'

U zit tien jaar in de Kamer. Veel gebeurde onder uw ogen.

'Ik was geen woordvoerder, maar ik pleit mezelf ook niet vrij van medeplichtigheid. Ik sta niet met schone handen buiten het systeem. Nee, je neemt de kleur van je omgeving aan. Door het onderzoek realiseer ik me veel beter welke gouden kansen de Kamer, en dus ik ook, heeft laten liggen. Zo had de Betuwelijn gefaseerd aangelegd kunnen worden, besef ik nu. Er was ook geen internationale noodzaak om de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam aan te leggen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden