Roem per opbod
Amerikanen lijken net Hollanders: ze willen best beroemd worden, maar het mag niet te veel kosten. Een veiling op internet van '15 minutes of fame' - naar het beroemde adagium van beeldend kunstenaar Andy Warhol - trekt amper belangstellenden....
Droomverkopers Rose, Stein & Associates uit Pittsburgh hadden op meer belangstelling gerekend. Als de Volkskrant contact zoekt, hebben ze pas rond de veertig biedingen gekregen op kavel 1756424319 van de webveiling eBay.com.
Er wordt op dat moment, een etmaal voor sluiting van de veiling, 3950 dollar geboden voor instant-beroemdheid. Dat bedrag ligt onder de limiet die het pr-bureau aan zijn diensten stelt. 'Maar we hebben nog tot vanavond zes uur te gaan', klinkt het hoopvol uit de VS.
De winnaar van de veiling mag bij Rose, Stein & Associates in Pittburgh op de koffie komen. Daar wordt bekeken hoe hij of zij tot een publiek figuur kan worden gemaakt. Het pr-bureau verzorgt een mediatraining, laat foto's maken en regelt - indien nodig - een kapper en kledingadviseur.
Een opvallend talent is geen vereiste, hooguit een Amerikaans paspoort en een blanco strafblad. 'Iedereen heeft wel een verhaal te vertellen', zegt Dena Rose. Volgens haar is Pittsburgh de perfecte plek om een ster te lanceren. 'Het is de geboorteplaats van Andy Warhol.' Alleen had die geen internetveiling nodig.