Column

Rodelantaarndrager Mørkøv als rammelend wagonnetje over de finish

Michael Mørkøv heeft pijn. De Deen ging hard onderuit in de finale van de openingsrit en sindsdien is zijn rechterbeen anderhalf keer dikker dan zijn linkerbeen. Maandag kon hij het peloton nog net bijhouden, dinsdag net niet.

Michael Mørkøv rijdt eenzaam achter het peloton aan.Beeld AP

Het was dan ook een bizar lange etappe, van Saumur naar Limoges. De renners dienden 237 kilometer te overbruggen. Volgens parcoursdirecteur Thierry Gouvenou was het doel daarvan om 'zo snel mogelijk de eerste bergen [te] bereiken waardoor de favorieten voor de eindzege in een tamelijk vroeg stadium uit hun hok moeten komen'.

Kennelijk is Gouvenou er niet van op de hoogte dat er vandaag de dag veel snellere manieren zijn om de bergen te bereiken dan per fiets. Vervoer per bus, trein of vliegtuig, om maar een paar moderniteiten op het gebied van personenvervoer te noemen. Het had nóg makkelijker gekund: de Tour net als in 1926 van start laten gaan in de Alpen.

Dat het tempo hoog lag, vergrootte de pijn van rodelantaarndrager Mørkøv. Lang, lang geleden, toen stoomtreinen onderweg nog wel eens een wagon of wat verloren, werd aan de laatste wagon een rode olielantaarn bevestigd, het sluitsein. Rood, omdat die kleur het best zichtbaar is in het donker. Aan de hand van het rode lampje kon worden gecontroleerd of de trein nog compleet was.

Het wagonnetje Mørkøv, gehuld in een rood Katjoesja-shirt dat mooi bij zijn lantaarn past, klampte nog lang aan maar zag de rest van de trein na een kilometer of tweehonderd bij hem vandaan stomen. Hij kroop verder over de rails, eenzaam achter het peloton aan, en rammelde uiteindelijk ruim veertien minuten na locomotief Marcel Kittel over de streep in Limoges.

Binnen de tijdslimiet; voor het donker. Met een half been extra ballast mag het gerust een wonder heten dat de Tourtrein nog altijd compleet is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden