Rock & Roll-concerthal met Prénatal als buur

Van buiten ziet de zilverkleurige Music Hall er tiptop uit - de knalrode sterren van de sponsor blinken reeds op de gevel....

Popzalen voor ongeveer duizend bezoekers zijn er genoeg, meent Stiekema. Voor concerten met tienduizend bezoekers is Ahoy' de plek. En voor de grote jongens is er nog De Kuip. Wat ontbreekt is een popzaal voor vijfduizend bezoekers. 'In die behoefte voorziet de Heineken Music Hall. En uitgerekend Amsterdam, waar veel artiesten willen optreden, heeft nog geen zaal van formaat.'

Optredens van Texas, Anouk, Placebo, Mark Knopfler en Limp Bizkit volgen in april en mei. Dit soort bands (Stiekema: 'Te groot voor Paradiso, te klein voor Ahoy.') waren voorheen aangewezen op congreshallen en beursgebouwen. 'Zalen die eigenlijk niet zijn toegerust op popconcerten. De Music Hall biedt meer comfort zonder dat het rock 'n' roll-sfeertje daaronder lijdt.'

In de directe omgeving van de Music Hall is van een 'rock 'n' roll-sfeertje' niks te merken. De Arena Boulevard, de doodlopende straat van trein- en metrostation Bijlmer, is nog niet het gedroomde uitgaanscentrum. Een biertje bestellen kan alleen in het betonnen café onder het spoor en wie honger heeft is aangewezen op de Febo. De kantoorkolossen zijn 's avonds uitgestorven en ook van winkels als Prénatal en Perry Sport gaat het rock 'n' roll-hart niet sneller kloppen.

Met die omstandigheden is rekening gehouden, zegt Stiekema. 'Onze deuren gaan al 's middags open. In de Postbanklounge kunnen dan zo'n zeshonderd bezoekers alvast wat drinken om in de sfeer te komen. Ook is er een internetcafé waar bijvoorbeeld de opbouw van het podium met webcams kan worden gevolgd.'

Architect Frits van Dongen, die ook de naastgelegen Pathé-bioscoop ontwierp, heeft de dichte gevel 'opengebroken' met een glazen entree en drie ronde ramen op de eerste etage. 'Het gebouw nodigt uit om naar binnen te gaan.' De strakke muren en gangen hebben frisse kleuren als paars, oranje en lichtgroen meegekregen.

Maar waar het natuurlijk allemaal om draait is de concertzaal zelf.

Stiekema roemt vooral de akoestiek. Geperforeerde stalen wandplaten absorberen het geluid wat een 'heldere, droge klank zonder nagalm' geeft. 'De zwarte zaal is een doos in een doos en heet de black box.' De installatie staat zo afgestemd dat bezoekers geen last krijgen van concertdoofheid, de irritante piep na het optreden.

Met een lengte van 65 meter en 45 meter breed is de zaal bijna vierkant. 'Overal in de zaal is dus een goed uitzicht op het flexibele podium, dat in hoogte en lengte verstelbaar is.' Bij staconcerten is er ruimte voor 5500 bezoekers. Als een concert niet is uitverkocht kan de tribune als een muur onder het balkon worden geplaatst, wat de zaal bijna halveert. 'Dan hoeft de band tenminste niet voor zo'n lege badkuip te spelen.' Bij zitconcerten wordt die tribune als een harmonica uit elkaar geschoven en is er ruimte voor 3500 bezoekers.

Het initiatief voor de Music Hall werd tien jaar geleden genomen door Mojo-baas Leon Ramakers. Maar de Music Hall is een zelfstandig bedrijf, benadrukt Stiekema. 'Al is Mojo wel onze belangrijkste klant.' Naast popconcerten is de Music Hall ook geschikt voor examens, bedrijfsfeesten, gala's, musicals en andere grote theatervoorstellingen.

De zaal heeft een 24-uurs vergunning. Op 31 maart organiseert ID & T samen met Mojo het dance-event Dutch Dimension. 'Vrachtwagens kunnen in de zaal tot voor het podium rijden, waardoor er razendsnel op- en afgebouwd kan worden. 'Als het moet, kunnen we zelfs meerdere evenementen per dag organiseren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.