Rittenregistratie is rompslomp

De onbezorgde leaserijders moeten aan de bak. Vanaf dit jaar dienen zakelijke- en privé-kilometers van de Belastingdienst precies bijgehouden te worden....

`Een stukje onbezorgheid', noemt Bart-Jan Scholte van ALH het leasen van een auto. ALH is de tweede leasemaatschappij van Nederland en het gaat goed. Het aantal leaseauto's neemt nog steeds toe.

Vorig jaar waren er 634 duizend zakelijke rijders in Nederland, maar sinds dit jaar rijden ze wat minder onbezorgd rond. Vanaf 1 januari zijn ze verplicht bij te houden hoeveel autokilometers er voor privédoeleinden wordt gereden. Blijft de teller onder de 500 kilometer per jaar staan, dan beschouwt de Belastingdienst de leaseauto niet als extra inkomen en hoeft de automobilist er dus geen belasting over te betalen.

Rijdt de zakelijke rijder niet meer dan 4000 kilometer per jaar voor eigen gebruik, dan moet hij 15 procent van de cataloguswaarde van zijn auto bij zijn inkomen optellen. Rijdt hij tussen de 4000 en 7000 kilometer privé, dan wil de fiscus een bijtelling van 20 procent. Zakelijke rijders die meer privekilometers maken of die geen zin hebben in de administratieve rompslomp, moeten van de fiscus volgend jaar 25 procent van de cataloguswaarde van hun bolide bij hun inkomen optellen.

Dat is meer dan het jaar ervoor. Tot januari moest, afhankelijk van de afstand tussen woning en werkplek, tussen de 20 en 24 procent van de cataloguswaarde bij het inkomen worden bijgeteld. De zakelijke rijder die zijn ritten keurig administreert kan geld in de zak houden, blijkt uit onderzoek van TNO. Volgens het onderzoeksbureau rijdt de gemiddelde zakelijke rijder namelijk 6900 kilometer per jaar privé. Omdat de tarieven voor de inkomstenbelasting dit jaar omlaag zijn gegaan, volgt daar automatisch uit dat de leaserijder netto minder hoeft te betalen.

Er zou zakelijke automobilisten dus veel aangelegen moeten liggen om hun privekilometers bij te houden. Maar doen ze dat ook? `Je moet wel een enorme dicipline hebben', zegt Irene Deetman, hoofd van de fiscale dienst van brancheorganisatie Bovag. `Ik doe het nu op proef en het valt niet mee om na elke rit het aantal kilometers op te schrijven. Het vereist een flink doorzettingsvermogen.' De Bovag heeft geen idee hoeveel mensen de ritten bijhouden. 'Het is ook nog wel vroeg.'

Deetman probeert na elke rit het aantal kilometers op te schrijven. Omdat het gekrabbel in boekjes en agenda's tijdrovend en lastig is, hebben veel bedrijven alternatieven verzonnen. Wie op het internet het woord kilometerregistratie intikt, ontdekt dat allerlei bedrijven het de zakelijke rijder zo gemakkelijk mogelijk wilen maken. Zo zijn er blackboxen die in de auto worden gemonteerd, systemen via gsm en via de satelliet. De kosten variëren: van vijftien gulden voor een opschrijfboekje tot duizenden guldens voor een satellietprogramma.

Het bedrijf TimeGrip biedt een systeem aan waarbij gebruik wordt gemaakt van de mobiele telefoon. 'Simpel gezegd: na afloop van je rit, bel je een server. Die herkent je stem. Je vertelt waar je bent en je kilometerstand wordt geadministreerd. Thuis op je computer kun je zien hoeveel kilometers je privé en zakelijk hebt gereden', zegt oprichter en directeur Marco van Gelder. De dienst op zich is gratis. Voor het bellen met de mobiele telefoon wordt een gulden per minuut gerekend. TimeGrip denkt dat een zware gebruiker tussen de drie- en vierhonderd gulden per jaar kwijt is. In het eerste jaar verwachtte TimeGrip 45 duizend van de 1,3 miljoen potentiële klanten te noteren. Tot nu toe heeft TimeGrip tienduizend klanten.

Een nog makkelijker, maar ook duurder systeem wordt aangeboden door Accredis. Voor 940 gulden koop je een blackbox die in je auto wordt gemonteerd. `Je stapt in de auto, drukt op het knopje privé of zakelijk en klaar is Kees', zegt directeur J. Pot. Via een sateliet wordt de hele rit en afstand, tijdstip en plaats geregistreerd. Via een chipkaart kun je de gegevens een keer per drie weken uploaden naar een server. Op je computer kun je via internet precies zien waar je geweest bent. `Vanwege de privacy worden privéklometers afgeschermd', zegt Pot. Hij zegt zevenhonderd klanten te hebben.

Pot signaleert dat steeds meer bedrijven willen betalen voor de inbouw van deze boxjes. Volgens de directeur hapert het systeem nooit. Goedkoop is het niet, want naast de kleine duizend gulden voor de aankoop, betaalt de gebruiker eenmalige administratiekosten van 98 gulden en een maandelijks bedrag van vijftien gulden. Een voordeel is dat de informatie snel beschikbaar is, ook prettig voor de Belastingdienst.

Of de systemen een succes worden, zal voor een groot deel van die Belastingdienst afhangen. Tot nu toe loopt het niet storm met de registratie via de geavanceerde systemen. Geschat wordt dat slechts enkele tienduizenden Nederlanders er gebruik van maken. `Het kan zijn dat dit volgend jaar anders wordt. Want dan zal blijken hoe de inspecteurs zullen omspringen met slordig ingevulde briefjes van de zakelijke rijders', zegt Deetman van de Bovag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden