'Risicovolle' spoorovergang op slooplijst

De spoorwegovergang in Weert waar maandagmiddag een zestienjarige tractorbestuurder overleed na een botsing met een stoptrein, staat op de lijst om te worden gesaneerd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De NS wil de spoorwegovergang over de Tobbersdijk volgend jaar opheffen. Een nabij gelegen spoortunnel wordt verbreed om het verkeer een veiliger doorgang te verschaffen.

Over de precieze toedracht van het ongeluk waarbij de stoptrein Eindhoven-Weert door een botsing met een tractor ontspoorde en vervolgens door een tegemoetkomende goederentrein werd geramd, bestaan nog veel onduidelijkheden.

Mogelijk heeft de jongen op de tractor de bel van de beveiligde overgang niet gehoord: tussen de brokstukken van de tractor werd een met olie besmeurde walkman gevonden. Ook is het mogelijk dat de laaghangende zon hem het zicht op de knipperlichten van de overgang heeft ontnomen.

N. Padmos van de politie Noord-Limburg: 'Toch is het vreemd. Er stonden twee auto's op de weg parallel aan de spoorlijn te wachten voor de overgang. Die twee auto's kan hij haast niet hebben gemist.'

Hoe lang het duurde voordat de tegemoetkomende goederentrein op de ontspoorde stoptrein botste, is onbekend. De machinist van de stoptrein heeft nog wel tijd gehad om telefonisch alarm te slaan bij de verkeersleiding in Eindhoven.

Woordvoerder M. Jonkers van NS-verkeersleiding: 'Waarom de machinist van de goederentrein niet op tijd heeft kunnen stoppen, weet ik niet. Misschien was er een zogeheten witte vlek in de telecommunicatie met de verkeersleiding, waardoor ze geen verbinding kregen. Of was het gewoon te laat om nog te stoppen.'

Volgens de politie was er geen gelegenheid meer om de goederentrein via lichtseinen langs het spoor te informeren, omdat het laatste sein voor de plek des onheils al was gepasseerd.

Jaarlijks komen bij botsingen op een van de 1780 openbare spoorwegovergangen in Nederland ongeveer dertig mensen om. Sinds 1993 probeert de overheid de veiligheid van de overgangen te verbeteren. Dit betekent in de praktijk dat zoveel mogelijk spoorwegovergangen worden opgeheven. Daarvoor in de plaats komen tunnels en viaducten.

Y. Derkse van Railinfrabeheer, dat in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt aan de infrastructuur van het spoor: 'Dat gaat maar langzaam. Het kost een hoop geld, en veel gemeenten zijn niet enthousiast als er ineens een spoortunnel of viaduct moet komen. Het kan het aangezicht en de verkeerscirculatie van een gemeente ingrijpend veranderen. Als het echt onmogelijk blijkt de overweg te vervangen, zorgen we voor extra beveiliging. Maar ons motto blijft: de beste overweg is geen overweg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden