Risicomonitor Verkeer: Brabant en Limburg zijn onveiligst

In Noord-Brabant en Limburg worden meer schadeclaims na aanrijdingen ingediend dan in de rest van Nederland. Dat blijkt uit de eerste Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars, waarvoor 2,5 miljoen particuliere schadeclaims van auto's over een periode van 2010-2014 werden geanalyseerd.

null Beeld anp
Beeld anp

Voor Rudi Buis is het ook maar gissen. Samen met zijn collega's is Buis verantwoordelijk voor de eerste Risicomonitor Verkeer. Onder particuliere schadeclaims vallen schades door zowel eenzijdige botsingen als aanrijdingen van een auto tegen een andere auto, fietser, voetganger of dier. Ruitbreuken, storm- en hagelschade en schade door vandalisme zijn niet meegeteld.

Uit de monitor blijkt onder meer dat Noord-Brabant en Limburg de onveiligste provincies zijn in het verkeer. Misschien is het een gevolg van een cultureel effect, zegt Buis. 'Dat de katholieke provincies bijvoorbeeld makkelijker schade claimen dan de noordelijke, protestante provincies. Die verschillen zien we ook bij schadeclaims na inbraken en branden. Protestanten denken wellicht eerder: och, het was ook mijn eigen schuld', waagt hij zich aan een verklaring, om daar vervolgens haastig aan toe te voegen. 'Maar dit is niet dé verklaring.'

Buis somt op dat het ook aan ander rijgedrag kan liggen, en dat Brabanders en Limburgers - met alle risico's van dien - misschien langere afstanden moeten afleggen naar de kroeg en discotheek. 'Het kan ook aan het type wegen liggen: in die provincies zijn meer gemeentelijke wegen die slecht zijn verlicht, en er liggen veel dorpen met gevaarlijke kruispunten.'

De ANWB vermoedt dat er in die provincies minder vrij liggende fietspaden zijn. Veilig Verkeer Nederland waagt zich niet aan een verklaring.

(Tekst gaat verder onder de grafiek)

Een andere belangrijke conclusie van de monitor is dat het aantal aanrijdingen met fietsers en voetgangers sterk toeneemt na schoolvakanties. Vooral na de zomervakantie treedt een piek op die tot zes weken erna waarneembaar is. Waar gemiddeld 200 voetgangers en fietsers per maand worden aangereden, stijgt dit tot ongeveer 280 gevallen in de weken na de zomervakantie. 'Dit kan niet anders worden verklaard dan door de schoolgaande kinderen', zegt Buis. Volgens hem gaat bij deze aanrijdingen vaak letselschade gepaard met levenslange gevolgen.

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt het opmerkelijk dat het aantal ongevallen waarbij auto's betrokken zijn is gedaald, terwijl het aantal aanrijdingen met fietsers en voetgangers is gestegen. De vlaggencampagne 'De scholen zijn weer begonnen' bestaat nog steeds, maar die richt zich alleen op de automobilist. VVN wil de komende tijd juist het bewustzijn onder jonge verkeersgebruikers vergroten met meer moderne middelen. Zo worden er momenteel 3D-brillen getest die de drager laten wanen in een realistische verkeerssituatie. 'Die middelen hebben meer impact', aldus Stomphorst.

Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB is ontgoocheld dat het aantal aanrijdingen van personen is toegenomen, 'ondanks dat we er met elkaar zo veel aan doen'. Hij vraagt zich af of meer campagne voeren helpt.

Technische oplossingen werken wellicht beter, maar ook daar kan pas beleid op worden gemaakt zodra de ongevallenregistratie verbetert, meent Vonk. 'We weten nu bijvoorbeeld wel in welke provincies de meeste ongelukken gebeuren, maar niet hoe die tot stand zijn gekomen. Alle informatie van betrokkenen bij een aanrijding is van belang. Pas met die gegevens kun je de veiligheid verbeteren.'

Buis hoopt dat wegbeheerders, verzekeraars en verkeersveiligheidsorganisaties met de data aan de slag gaan om het verkeer in Nederland nog veiliger te maken. Dat is niet alleen in het belang van de verzekeraars: 'Een lagere schadelast voor verzekeraars betekent een lagere premie voor de klant.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden