Review

Rijzende ster Shailesh Bahoran toont met Aghori lef

Rijzende ster Shailesh Bahoran toont met zijn nieuwe voorstelling lef. Aan het publiek behagen doet hij niet. Met vooraf een sfeervolle film over de choreograaf en zijn Hindoestaanse wortels.

Aghori

Ook al greep hij naast de felbegeerde Zwaan, hij kon wel de grote winnaar worden genoemd van Festival de Nederlandse Dansdagen, vorig weekend in Maastricht. Choreograaf Shailesh Bahoran (34) was met zijn energieke, vloeiende kwintet Ignite (door vijf hiphopdansers van ISH) genomineerd voor de Zwaan voor de meest belangwekkende dansproductie van afgelopen seizoen. Dat beeld kreeg hij niet. Wel ontving hij een cheque van 5.000 euro om Ignite internationaal te laten toeren én kreeg hij van de Gemeente Maastricht 12 duizend euro om een solo te maken voor Redouan Ait Chitt (alias Redo), een professioneel breakdancer en dansschooleigenaar, die door een geboorteafwijking een aantal vingers, delen van een arm, delen van een been en een heup mist. Dat stuk gaat in oktober 2018 in première, tijdens de 21ste editie van De Nederlandse Dagen.

Aghori (****), dans.
Van Shailesh Bahoran/Korzo Producties & ISH.
14/10, op India Dans Festival, Korzo Theater, Den Haag.
Daar t/m 29/10. Tournee t/m 13/1.

Filmportret

Bahorans nieuwe avondvullende voorstelling, Aghori, zag afgelopen weekend het licht tijdens het India Dans Festival in het Korzo Theater in Den Haag. Bahoran mag dan begonnen zijn als hiphopdanser, inmiddels heeft hij ook zijn Hindoestaanse wortels en de daarmee vervlochten Indiase dans verkend.

Dat wordt prachtig getoond in het filmportret dat de eigenzinnige filmmaker Shueti van de choreograaf maakte, op locatie in India, en dat voorafgaand aan Aghori wordt getoond. In Shai verhaalt Bahorans moeder over haar zoons vroege gevoel voor stijl en ritme, zo opvallend dat ze wist 'dat hij zijn leven lang zou dansen'. De kijker ziet drie opwaartse stadia, van een zwijgende goeroe in een ondergrondse tempel, verstrengeld met de wortels van een oerboom, tot Bahoran zelf die op ijle hoogte een imponerende headspin uit zijn lichaam perst, terwijl een immens uitzicht aan zijn voeten ligt. Een sfeervol portret van een leergierige autodidact, geboren in Suriname, die soepel navigeert tussen hiphop, moderne dans, Indiase dans (Korzo, ISH en Don't Hit Mama) en de klassieke wereld (Het Nationale Ballet, Het Nederlands Symfonieorkest).

Behagen

Ook in Aghori toont Bahoran lef; hij doet geen moeite zijn publiek te behagen. Vijf dansers (uit de hiphop en de Indiase dans) geven hun ledematen en stembanden over aan de grillen van donkere demonen; met als gevolg een bont scala aan agressieve erupties, groteske spasmen en rauw gekreun. Ze zakken af langs een schuine wand om op de vloer danser Simon Bus in hun kring op te nemen. Voor deze initiatierite moeten ook zijn hoofd en torso worden besmeurd met krijt en klei, naar Indiaas gebruik van echte Aghori, die zich insmeren met as van lijken.

Zanger Raj Mohan dwaalt rond om met sonoor stemgeluid en viersnarige noten ongefilterde gevoelens bij zijn volgelingen los te trillen. Het vijftal zingt wat lang rond op dit gelijkvormig niveau van rauwe devotie. Maar daarbinnen leveren ze wel mentaal en fysiek een enorme inspanning. Nu nog wat meer afwisseling in energieniveaus en Aghori kan een diametraal tegenovergestelde maar waardige opvolger worden van Ignite.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.