Rijst voor het paar

Het valt meestal wel te verklaren waarom een televisieprogramma aanslaat, maar het succes van sommige reclameboodschappen is totaal onbegrijpelijk. Vanaf het begin hebben wij - ik spreek nu namens het gezin - een hekel gehad aan de commercials waarin Boudewijn Buch en een lieftallig keukenprinsesje de kwaliteiten van Lassie rijst...

Maar zie, deze week hebben fabrikant Douwe Egberts en reclamebureau Result DBB de Gouden Effie gewonnen, de jaarlijkse prijs voor de meest doeltreffende reclamecampagne. En dat niet omdat de reclamewereld dat in haar smakeloze wijsheid vindt, maar omdat de harde verkoopcijfers het uitwijzen. Sinds het begin van de campagne steeg het marktaandeel van Lassie, zowel in het 'segment Voorbewerkt' als in het 'segment Specialiteitenrijst'. Niet een beetje, maar met vele procenten.

Er zijn dus kennelijk hele volksstammen die zich op de knieën van pret slaan bij de Lassie-reclame en onmiddellijk naar de winkel rennen om pakken rijst te kopen. Wie zijn dat in hemelsnaam? Zou bijvoorbeeld de Hagenaar Joop Alberti tot die categorie behoren?

Alberti figureerde gisteren in Man bijt hond, dat hem met de camera volgde op weg naar het Haagse gemeentehuis, waar belangstellenden het felicitatieregister voor prins Constantijn en Laurentien Brinkhorst konden tekenen. Alberti had er speciaal een oranje stropdas voor aangetrokken. Met zwierige letters schreef hij een hartelijke boodschap in het register. Hij was ervan overtuigd dat het paar dit zou lezen, misschien niet meteen, maar dan toch zeker wel over een paar weken.

Een oprechte Oranjeklant. 'Als de monarchie verdwijnt, ga ik emigreren', zei hij en lachte er nauwelijks bij. Ja, hij heeft vast en zeker bijgedragen aan de verhoogde omzet van Lassie. En nu ik erover doordenk: hij zou wel eens in z'n eentje goed kunnen zijn voor een paar procent groei, want als monarchist zal hij er ongetwijfeld voor zorgen dat er bij het huwelijk van Constantijn en Laurentien royaal met rijst wordt gestrooid.

Ach, misschien moeten we die Gouden Effie niet al te serieus nemen. Want de reclamewereld is wel erg scheutig met prijzen: er zijn ook negen Zilveren en Bronzen Effies uitgereikt en eerder werden diverse wervingscampagnes (onder anderen die van NS Reizigers!) met eerbewijzen overladen. Opeens heb je het: je wordt prijswinnaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden