Rijksinvloed op Hilversum kost 14,3 miljoen gulden

De overheid gaf afgelopen zes jaar 14,3 miljoen gulden uit aan sponsoring van tv-programma's. Koploper is het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat alleen al drie miljoen gulden stak in een 'mobiliteitsspelletje' op RTL 4....

Dat staat in een overzicht van de Voorlichtingsraad, waarin alle pr-afdelingen van de departementen vertegenwoordigd zijn. Daaruit blijkt dat ieder ministerie een deel van zijn voorlichtingsbudget aan omroepen overmaakt, in ruil voor invloed op programma's. Dat mag volgens de Mediawet, mits de geldschieter in aankondiging en aftiteling wordt vermeld.

Binnenlandse Zaken en Economische Zaken staken vorige maand 260 duizend gulden in het RTL programma Thuis op Internet. De Antilliaanse Omroep kreeg in februari anderhalve ton van Binnenlandse Zaken voor Exodus, waarin emigratie naar Nederland wordt ontmoedigd. De NCRV ontving 120 duizend van Ontwikkelingssamenwerking voor de documentaire Water, a drop of life.

Vorig jaar ontpopte OCenW zich als royale sponsor van de RVU in een poging het beroepsonderwijs aan te prijzen. Sociale Zaken wees vaders op hun zorgtaken via het NCRV-programma De afwezige vader. Dat ministerie betaalde verder 80 duizend gulden aan de VARA voor Diva's in Europa en 315 duizend gulden aan de TROS voor Switch, waarin ex-werkzoekenden onthullen hoe zij weer aan de slag kwamen.

De rijksinvloed in Hilversum is tanende. In 1999 ontvingen de omroepen 1,7 miljoen gulden, in 1998 2,2 miljoen, daarvoor 2,7 miljoen en vier jaar geleden 5,8 miljoen gulden. De eerste vier maanden van dit jaar werd voor 806 duizend gulden aan omroepen overgemaakt. 'Als je een boodschap in een goedbekeken programma kunt krijgen', stelt rijksvoorlichter G. van der Wulp, 'dan komt deze indringender over dan via een reclamespot.'

Zeker weten doet hij dat niet, want de resultaten van een effectiviteitsonderzoek worden later dit jaar verwacht. Kijkers die vinden dat de overheid zich tot Postbus 51-spotjes moet beperken, verwijst Van der Wulp door naar Hilversum. 'Dit beleid heeft de goedkeuring van de Kamer, maar de omroepen beslissen uiteindelijk hoe zuiver ze willen blijven.'

De TROS, na Teleac de grootste afnemer van overheidspromotie, vindt dat de kijker duidelijk wordt geïnformeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden