Rijk rekent zich rijk met nieuw kwartaal

Het is een misverstand dat ze bij de belasting van cijfertjes en rekenen houden. De interim-regeling voor de motorrijtuigenbelasting is zo opgezet dat de ambtenaren zich er zonder moeilijke sommen vanaf kunnen maken....

RIK NIJLAND

Vroeger betaalde de autobezitter elk kwartaal motorrijtuigenbelasting. Een verhullende term, want de heffing was bestemd voor het gebruik van het wegennet. Per 1 april is de regeling meer aangepast aan de naamgeving. De overheid heft nu over het 'houden' van een auto. Nog altijd moet per drie maanden worden betaald, maar dat zijn geen gewone kwartalen meer.

De nieuwe belastingperiode gaat in op de datum dat het kentekenbewijs van de auto is afgegeven. In de overgangsperiode tussen oude en nieuwe systematiek wordt een tussen-aanslag opgelegd: wie een auto heeft waarvoor bijvoorbeeld op 21 april een kentekenbewijs is afgegeven, kreeg vorige week een aanslag voor de periode van 1 april tot en met 20 april. Daarna volgen weer de normale driemaandelijkse rekeningen.

In die overgangsfase rekent het Rijk zich rijk. Er wordt gewerkt met maanden van dertig dagen, en dus ook kwartalen van negentig in plaats van gemiddeld 91,25 dagen. Per auto scheelt dat niet zo gek veel - in bovenstaand voorbeeld moet de autobezitter 20/90ste deel van de kwartaalbelasting betalen in plaats van 20/91,25ste deel. Dat zijn een paar kwartjes voor de staat.

Bij een gemiddelde motorrijtuigenbelasting van bijvoorbeeld tweehonderd gulden per kwartaal, aangenomen dat het kentekenbewijs precies in het midden van een kwartaal is afgegeven, scheelt dat de belastingbetaler ongeveer ¿ 1,40. Met zes miljoen auto's in Nederland is dat een winst van ruim acht miljoen gulden voor de schatkist.

In het voordeel van de overheid spreekt dat een aanslag van minder dan een tientje niet wordt opgelegd, maar dat doet het batig saldo slechts slinken naar zo'n zeven miljoen. 'We gaan uit van dertig dagen per maand', aldus het ministerie van Financiën, 'want dat is qua uitrekenen per computer het gemakkelijkst.' Het gemak dient tenslotte de mens, en dus ook de machine.

Wie denkt dat de Belastingdienst - 'wij houden niet van rekenen, wel van uw geld' - de poet nog had willen vergroten door op het uitlegformulier reclame te maken voor Citroen, komt bedrogen uit. De Xantia uit het voorbeeld-kentekenbewijs is louter fictief. Daar is niet voor betaald. Sterker nog, daar is zelfs niet met de importeur over gebeld. Citroën is niet blij. 'Niemand betaalt graag belasting, we worden daar liever niet mee geassocieerd.'

Rik Nijland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden