Rijk overzicht beeldhouwkunst rond Theehuis

Vroeger mocht er niet gewandeld worden door de kostschoolmeisjes, nu komen er dertigduizend mensen per jaar naar het Odapark in Venray vanwege de 62 beelden die er te zien zijn....

Het opschrift luidt: 'Wandelen toegestaan'. Opmerkelijk bordje, zo aan het begin van een park. Maar goed, dit is ook niet zomaar een park. Dit is het Odapark. Een lommerrijk wildbos, aan de rand van Venray. Tien hectare groot en het domein van de beeldhouwkunst in alle soorten en maten, gegroepeerd rond het Theehuis . Tussen de plantanen, eiken en berken duiken ze op: een ijzeren praalwagen opgebouwd uit gefiguurzaagde woorden, een heksenkring van zeven 'Paaseiland'-koppen, de speerdrager á la Giacometti en het uitvergrote middenoorsbeentje van polyester (titel: Erotic Space). Geen grote namen, wel een rijk overzicht waartoe de beeldhouwkunst is staat is.

Wandelen toegestaan – het doet vermoeden dat het dus lange tijd niet mocht. Wat klopt. Oorspronkelijk was het park bezit van het Ursulinenklooster in Venray. Bestemd voor kostschoolmeisjes uit de stad om er, afgesloten van de buitenwereld, te kunnen 'stoeien en lawaaien, zoveel zij wilden'.

En dus helemaal in de lijn van pa-troonheilige Oda, een blinde Schotse prinses die naar verluid in de vijftiende eeuw naar Holland vluchtte, uit angst uitgehuwelijkt te worden door haar vader. Die tijd is voorbij. Het internaat in de stad bestaat niet meer en is nu raadshuis. Park en theehuis raakten in de jaren vijftig in verval en werden in 1981 door de gemeente Venray opgekocht.

Marijke Cieraad kent het verleden. Ze zat zelf op school bij de nonnen ('Nee, ik heb er niets aan over gehouden'). Nu is ze verantwoordelijk voor het artistieke beleid. Tot begin dit jaar deelde ze dat met Joop Wismans (die toen stierf). In 1991 waren ze kunstenaar, lid van de Venrayse Kunstkring en organiseerden hun eerste tentoonstelling in het park. Een onmiddellijk succes. Zozeer zelfs dat anderen op het idee kwamen voor iets permanents. Onder hen Fred Welschen, directeur van Inalfa Industries, een bedrijf dat schuifdaken voor auto's fabriceert. Op zijn initiatief werd de Stichting Odapark opgericht.

Mede dankzij zijn financiële bijdrage werd het park in 1993 opgeknapt en het theehuis wind-en waterdicht gemaakt. Later, in 1999, kreeg het een uitbreiding in de vorm van een gloedvolle tentoonstellingsvleugel. Daarin is nu een expositie te zien van de beeldhouwer E. Pietersen en schilder Elka Oudenampsen.

Niet dat de stichting geen financiële zorgen kent. De gemeente Venray zorgt voor het onderhoud aan de gebouwen, de provincie ondersteunt de tentoonstellingen. Maar andere structurele financiering is er niet, ook omdat er geen entree kan worden geheven (het park is immers openbaar terrein). En opgenomen worden in het kunstenplan is moeilijk. Net als samenwerken met andere musea.

Cieraad: 'De meeste beelden zijn bruiklenen voor vijf jaar, overgenomen uit andere tentoonstellingen. En omdat we geen eigen collectie hebben, ziet niemand ons als een museum. Dat maakt het moeilijk om subsidie aan te vragen.' Reden dat de stichting werkt met meer dan zeventig vrijwilligers.

Geen geld, maar wel ambities. Dat lijkt het credo. En wat de organisatoren in hun hoofd hebben wordt doorgaans ook uitgevoerd. Zoals vorig jaar de manifestatie 'De Waan', over kunst en psychiatrie. En volgend jaar het ambitieuze project met kunstenaars uit de tien nieuwe EU-landen.

Maar de kern blijft toch het park met zijn beelden. Er staan er nu tweeënzestig. Geen gering aantal als je bedenkt dat het beeldenpark pas in 1999 werd geopend. Rondhuppelende kostschoolmeisjes zijn er niet meer te bekennen. Wél in gedachten verzonken wandelaars. Jaarlijks zo'n kleine 30 duizend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden