Rijdende Rechter & koningspaar

De voordelen van hulptelevisie en de recensenten van het mediatoneelstuk Máxima en Willem-Alexander.

De argeloze zapper zou kunnen denken dat Nederland geen psychologen, artsen of juristen meer nodig heeft. Avond aan avond staat op televisie een leger deskundigen klaar om problemen te verhelpen. Kalknagels? Breng een bezoekje aan de mobiele artsenpost van Dit is mijn lijf. Huwelijksproblemen? Bel Natas. Te dik? Laat je coachen door Wendy van Dijk en haar BMI van 16.


Soms is hulptelevisie weerzinwekkend - kinderen die voor een draaiende camera te horen krijgen dat hun ouders gaan scheiden- soms domweg vermakelijk. De Wet van Hulptelevisie luidt ongeveer zo: hoe kleiner het probleem, hoe groter het genoegen.


Dat probleem is soms maar enkele millimeters, leerde De Rijdende Rechter dinsdag. Maar, zoals presentatrice Jetske van den Elsen opmerkte, 'het zijn wel heel belangrijke millimeters'.


Meester Frank Visser was afgereisd naar het Brabantse Vlijmen, alwaar Cindy en Edwin rollend over straat gingen met buurman Peter. Eerstgenoemden parkeerden hun bedrijfsbus toch zeker een halve tegel op de oprit van Peter, waardoor hij moeite had om zijn auto te parkeren. Daar wilde Peter nog weleens over zeuren, of, in de woorden van Cindy: 'piepen en mauwen'. Buurvrouw Cindy mauwde op haar beurt over Peters beplanting, die soms wel 10 centimeter boven de schutting uitgroeide.


Het waren coniferen, een terugkerend item in burenruzies op tv. De uitzending bevatte meer bekende elementen: volledig betegelde achtertuinen met kratjes Bavaria, een foeterende vrouw met praktische rode korte coupe, een man die schijnbaar onaangedaan toch dingen zegt als: 'Het is dat ik nu rustiger ben, maar vroeger had ik 'm tegen z'n oren geslagen.'


Niet verrassend, maar De Rijdende Rechter plaatst zaken in ieder geval in perspectief. De zapper beschouwt zijn of haar persoonlijk leed en denkt: gelukkig heb ik geen oprit.


Is het geen toneelstukje, vroegen media zich massaal af in de aanloop naar het interview met het aanstaande koningspaar. Kijken we straks naar een poppenkast? Toen het eenmaal zo ver was, leek die vraag opeens niet meer relevant. Alsof het een voetbalwedstrijd betrof werd er ernstig voor- en nabeschouwd bij NOS en RTL. Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs nam zijn rol als voetbalanalist serieus en zei: Willem-Alexander is vandaag 80 procent aan de bal geweest.


De andere experts begonnen zinnen met: 'Hieruit lees ik dat' en 'Hier zie je vind ik dat'. Kortom, nattevingerwerk op hoog niveau. En passant legde NOS-verslaggever Kysia Hekster 'een staatsrechtelijk bommetje' onder het koningsschap.


Nog bonter maakte Nu.nl het in het artikel 'LIVEBLOG: Experts duiden interview koningspaar'. Een handjevol stem-, speech-, media-, en debattrainers liet hun interpretatievermogen de vrije loop. Dat resulteerde in pareltjes als: 'Willem 4 staat naast Bertha in de wei', af en toe een grap maakt het een ontspannener gesprek!'; 'Máxima's stem is gevoileerd, een zacht heesje ligt erover. Dat maakt haar stem vriendelijk en nabij. En ze heeft een mooie diepe resonans, daardoor is er warmte.' 'Opvallend in de presentatie van Willem-Alexander is dat hij rustig zit, maar veel doet met zijn ogen en wenkbrauwen, die zijn beweeglijk, open en lachend. Daardoor komt hij sympathiek over.' Onontbeerlijke 'informatie' voor de moderne nieuwsconsument.


Origineel was de aanpak van nrc.next, waarin theaterrecensent Kester Freriks vier ballen gaf aan de 'voorstelling'. Hij schreef dat Máxima zichzelf 'op de achtergrond van de toneelscène manoeuvreert'. Niks geen balbezit, dacht Freriks. Hij had het mediakabaal vooraf goed gevolgd en wist: het is maar toneel. Maar wel een geslaagd stuk dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden