Rijden oudere automobilisten veiliger?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden.

Beeld anp

Oudere automobilisten rijden niet slechter dan andere verkeersdeelnemers. Dat zei minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen bij het NOS journaal, naar aanleiding van een zwaar ongeluk waarbij een 87-jarige spookrijder betrokken was. Ze ziet geen reden om ouderen eerder hun rijbewijs af te nemen.

Een oppervlakkige blik op de data geeft Schultz ongelijk. De gegevens die het beste worden bijgehouden zijn die van de ernstige ongelukken, waarbij doden of zwaargewonden vallen, en daarin zijn ouderen sterk oververtegenwoordigd. Zo heeft een 75-jarige per afgelegde kilometer 60 procent meer kans bij een zwaar ongeluk betrokken te raken dan een 70-jarige, zo blijkt uit rapporten van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Levensgevaarlijk dus, die bejaarden op de weg? Niet per se, zegt Ragnhild Davidse, onderzoeker bij SWOV. 'Ouderen zijn kwetsbaarder. Als hun iets gebeurt in het verkeer, is het doorgaans direct goed mis. Daardoor zijn ze oververtegenwoordigd als het gaat om zware ongevallen.'

Het is daarom zaak naar alle ongelukken te kijken. 'Helaas worden die de laatste jaren slecht bijgehouden, door veranderende prioriteiten bij de politie', zegt Davidse. 'De laatste betrouwbare analyse is vijftien jaar oud. Destijds bleek dat ouderen niet vaker ongelukken veroorzaakten dan andere weggebruikers.' Volgens Davidse is er weinig aanleiding om aan te nemen dat die cijfers veel veranderd zijn.

Onervarenheid

De belangrijkste voorspeller van veilig rijgedrag is dan ook niet leeftijd, maar rijervaring. Het zijn de overdadige woon-werkkilometers die van dertigers tot vijftigers de beste chauffeurs maken. Jongeren tussen de 18 en 24, die net hun rijbewijs hebben, zijn om dezelfde reden juist de grootste brokkenpiloten. Zij zijn ongeveer net zo vaak betrokken bij een ernstig ongeval als ouderen, maar bij hen is risicovol rij-gedrag, ingegeven door hun onervarenheid, wel de oorzaak.

Ouderen lijken juist erg goed in het inschatten van hun eigen beperkingen. Ze voeren zelfcensuur uit, zo liet een onderzoek van het Britse Institute of Advanced Motorists in 2010 zien. Ze gaan gevaarlijke situaties uit de weg of besluiten 's nachts niet meer te rijden. Er lijken dus weinig redenen te zijn om ons zorgen te maken over het stijgende aantal ouderen op de weg, nu de vergrijzing toeslaat.

Oordeel:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.