Riccardo Tisci zet zegereeks Givenchy voort

PARIJS - Tijdens de show van Givenchy, die zondagavond tijdens de Paris Fashion Week plaatsvond in Lycée Carnot, in het zeventiende arrondissement van de Franse hoofdstad, stond een kerkorgel op de catwalk. De kleren deden in de verte denken aan religieuze uniformen. In de verte, want ze waren lang niet zo kuis als gebruikelijk. Laat dat maar over aan de Italiaanse ontwerper Riccardo Tisci. Tisci is nooit te beroerd om een flinke dosis seks aan zijn ontwerpen toe te voegen. Hij had, behalve naar de garderobe van een non, goed gekeken naar het werk van ontwerper Carlo Mollino. De strak gesneden kleding was hier en daar gedecoreerd met ruches, volants en glimmende clips.


Met zijn Italiaanse chic heeft Tisci modemerk Givenchy, dat onderdeel is van luxeconcern LVMH, weer op de kaart gezet. Kenners omschrijven zijn werk als 'gothic romantiek met een vleugje rock-'n-roll'.


Hij maakt precies het soort kleren waarmee modetypes en popsterren weglopen. Het verhaal van een jonge ontwerper die van een bestaand modemerk een succesnummer weet te maken, is niet nieuw. Denk maar aan Phoebe Philo voor Céline. Maar Tisci lijkt te slagen in iets wat zijn voorgangers niet is gelukt. Onder de leiding van Alexander McQueen, John Galliano en Julien Macdonald gold Givenchy als het zorgenkindje van Bernard Arnault, directeur van LVMH die Givenchy bestuurt. Momenteel is het een van de succesnummers.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden