Riant rijden voor een Panda-prijs

Financiën heeft de liefde verklaard aan de klassieke auto. Interessante belastingvoordelen stimuleren de verkoop van Kevers en Mercedessen. Wel even een LPG- tank inbouwen....

HANS MOLEMAN

Goedkoop rijden in een leuke auto, dat kan toch niet mogelijk zijn in Nederland? Verrassing: het kan. Al is het overheidsbeleid dat autorijden steeds duurder moet worden, sinds vorig jaar is er een uitzondering op deze trend. Wie een auto bezit van 25 jaar of ouder, hoeft geen wegenbelasting (sinds kort: houderschapbelasting) meer te betalen.

De maatregel, een mooi gebaar van het ministerie van Financiën aan de liefhebber van klassieke auto's, biedt perspectief op ouderwets goedkoop autorijden.

'Het kan betekenen dat je met een heerlijke klassieker als een Mercedes 280 SE automaat per jaar zo'n 2500 gulden goedkoper uit bent dan met een doorsnee auto als een Ford Escort, een Citroën BX of een Kadett', zegt Eduard Pijl. Zijn firma Pijl Klassiekers in Amsterdam is gespecialiseerd in fiscaal vriendelijke autotypes, zoals de Volvo 144 en 164, Peugeot 504 en 404, Rovers, Jaguars en Mercedessen.

Maar, luidt zijn waarschuwing, het is wel iets dat je alleen moet doen als je een beetje een liefhebber van oud blik bent. Wie gewoon een betrouwbaar vervoermiddel wil, wie een bolide met de techniek en het rijgedrag van de jaren negentig gewend is, die moet wel beseffen dat hij overstapt naar een voertuig dat zo'n dertig jaar geleden ontworpen en gefabriceerd is. Dat betekent meestal: meer onderhoud, minder comfort. De bulk van automobiel Nederland heeft daar geen trek in, weet Pijl.

Tegenover de nadelen staan aardige voordelen. De meest aanlokkelijke besparing komt wanneer een moderne klassieker wordt uitgerust met een gasinstallatie. Het mag een ongebruikelijke combinatie zijn, technisch is het geen probleem. Oudjes met een goed onderhouden motor en koelsysteem rijden prima op LPG. De grote besparing zit in het dubbele belastingtarief dat normaal op LPG-rijden drukt. Wie geen belasting hoeft te betalen, gaat weer opgewekt fluitend naar de pomp, waar LPG momenteel zo rond de 60 cent kost.

Laten we voor een rekenvoorbeeld eens uitgaan van een degelijke Volvo 164 uit 1971, en een doorsnee-middenklasser X van een jaar of vijf oud. Aanschafprijs van beide: zo rond de tien mille. Wie twintigduizend kilometer per jaar rijdt, is voor de Volvo aan wegenbelasting nul gulden kwijt, voor X zo'n 700 gulden. Aan brandstof verstookt de Volvo (een niet al te zuinige zescilinder, dat wordt wel 1 op 6) ruim 3300 liter LPG, ofwel 2000 gulden. X rijdt zuiniger, zeg 1 op 12, en kost zo aan brandstof ruim 3300 gulden.

In dagelijks gebruik is de klassieker dan al 2000 gulden goedkoper. Daar komt nog de gunstige verzekeringspremie bij (WA voor een klassieker kost niet meer dan 200 gulden, merk X doet zo'n 600 gulden). Aan onderhoud zal de Volvo iets meer kosten: stel 1500 gulden per jaar, tegen 1000 voor X. Die post wordt weer gecompenseerd door de waardevermindering die merk X incasseert, jaarlijks toch zeker 1000 gulden. De Volvo is op z'n minst waardevast. Totale besparing: zo'n 2400 gulden per jaar.

Wie wat minder geld wil uitgeven kan ook aardig uit de voeten. Er is een ruime keus aan recente klassiekers. Sinds de belastingvrijstelling is ingevoerd hebben tientallen garages en handelaren verspreid over het land zich in deze niche van de automarkt begeven. Sommige auto's hebben altijd in Nederland gereden, andere zijn geïmporteerd. 'Ik haal ze vooral uit Duitsland, Frankrijk en Zwitserland', zegt de eigenaar van Pijl Klassiekers. 'Anderen halen ze weer uit de VS.'

De prijzen variëren nogal. 'Voor een goede moet je rekenen op tussen de 8 en 14 mille, inclusief inbouw van LPG', is de vuistregel van Pijl. Zo vraagt auto-service Hoekstra in Joure voor een dikke Mercedes 280 S automaat uit 1969 ruim 12 mille. Een degelijke Volvo 142 uit 1970 met nieuwe APK moet bij een andere garage, die vooral in oude Zweden doet, 6500 gulden opbrengen.

Het kan nog stukken goedkoper. Zomaar uit de krant: een Opel Kadett LS Coupe uit 1969 voor slechts 2500 gulden, een trouwe Opel Manta uit 1972 voor 1950 gulden. Durf is wel vereist.

Voor een andere categorie liefhebbers kan een echte Amerikaan aanlokkelijk zijn. 'Riant rijden voor de prijs van een Pandaatje', luidt het devies van Richard Zoontjes, eigenaar van Phoenix USA Cars in Culemborg. Wie véél vierkante meters auto voor zijn geld wil hebben, kan bij hem bijvoorbeeld kiezen voor een Cadillac Coupe de Ville uit 1967. Zwart, met bijna alles elektrisch, voor 16 mille. Sportiever kan ook: een rode Oldsmobile Toronado uit 1964 voor 14 mille.

Zoontjes levert zijn sleeën desgewenst af met een ferme gastank van 120 liter, Nederlands kenteken en APK. Dat kost bij elkaar nog eens 4000 gulden extra. Garantie? 'Die zit op je gaspedaal', verklaart hij monter. 'In de VS rijden ze netjes 90 kilometer per uur, als je hem hier rustig opvoert, kom je probleemloos op 120. Als je gaat trappen wordt het reviseren.' En dat is prijzig, inderdaad. Wie een klassieker wil kopen, kan de wagen daarom het beste eerst aan een stevige aankoopkeuring bij de ANWB onderwerpen.

Ook wanneer iemand rijdt in een lease-auto van de zaak kan de aanschaf van een belastingvrije klassieker nog voordelig zijn. Als de leasewagen ook privé wordt gereden, telt de fiscus een fors bedrag bij het salaris op. Wie de klassieker echter opvoert als het voertuig voor privé-gebruik, kan van deze bijtelling afkomen. De fiscus vraagt daarbij wel een kilometer-administratie.

Hoewel de belangstelling voor de belastingvrije klassieker toeneemt, hoeft minister Zalm voorlopig niet te vrezen voor grote gaten in zijn begroting. Van de bijna zes miljoen personenauto's in Nederland vallen er hooguit zestigduizend onder het hoofdstukje belastingvrij: een heel bescheiden percentage als het gaat om belastingontwijking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden