Revolutionary Road, Things We Lost in the Fire, Cadillac Records

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in Revolutionary Road. Beeld DreamWorks

Revolutionary Road (Sam Mendes, 2008)
Canvas, 20.40-22.40 uur

Het kostuumdrama Revolutionary Road laat er geen gras over groeien. In de eerste scène leren de twee hoofdpersonages elkaar kennen op een feestje; na dat romantische begin lijkt de toekomst voor hen open te liggen. De gelukkige jaren die April en Frank vervolgens als koppel hebben, worden door de volgende scènes resoluut overgeslagen. Tierend zien we hen naast elkaar in de auto zitten. Hoe hebben twee op slag verliefde jonge mensen in dit verbitterde echtpaar kunnen veranderen?

April en Frank Wheeler blijken een door iedereen geïdealiseerd stel, dat zich net als zoveel andere paartjes door zijn burgerlijke jarenvijftigbestaan heeft laten klemzetten. Ze willen het dolgraag opnieuw proberen met elkaar, maar ook wanneer de Wheelers beginnen te dromen over een nieuw leven in Parijs en hun liefde weer opbloeit, voel je dat het niet lang goed zal gaan. Regisseur Sam Mendes (American Beauty) weet hoe hij Richard Yates' roman naar zijn hand moet zetten: hij maakt het interieur van het typische buitenwijkhuis van de Wheelers stiekem steeds kaler en zorgt dat de belichting geleidelijk harder en ongenadiger wordt. En let ook op hoe weinig de twee kinderen van de Wheelers in beeld zijn, en op welke doorslaggevende momenten in het verhaal ze plotseling worden opgevoerd. Tegelijkertijd houden Mendes en zijn formidabele hoofdrolspelers de aandacht helemaal bij de personages; sterker en intenser had de reünie van Titanic-sterren Leonardo DiCaprio en Kate Winslet niet kunnen zijn.

Things We Lost in the Fire (Susanne Bier, 2007)
BBC 2, 00.05-01.55 uur

Van het ene op het andere moment is Audrey (Halle Berry) van een gelukkige echtgenote een verdwaasde weduwe, die op een kwade dag contact zoekt met junk Jerry (Benicio Del Toro). Die was weliswaar de beste vriend van haar overleden echtgenoot (David Duchovny), maar Audrey beschouwde hem eerst alleen als stoorzender van haar relatie. Hoewel Berry en Del Toro hun geplaagde personages overdrijven, zorgt de Deense Bier, als een begenadigd verteller van het betere melodrama, voor een kundige en goed te verteren afwikkeling. En hoewel sporen van Biers Dogma-verleden (u weet wel, die schokkerige camera en die vele close-ups) nog volop zichtbaar zijn, toont ze met haar Amerikaanse debuut dat ze zich helemaal thuisvoelt in Hollywood.

Cadillac Records (Darnell Martin, 2008)
RTL8, 01.10-02.50 uur

Wie soul zegt, zegt Memphis. Maar vlak Chicago niet uit. Daar zetelde op 2120 South Michigan Avenue eind jaren vijftig de studio van de broers Chess. Die twee blanke mannen schuimden 's avonds de zwarte uitgaanswijken af op zoek naar soul-, r&b- en bluestalent. En talent vonden ze, zoals blijkt uit de verfilming van de geschiedenis van Chess Records. Muddy Waters, Howlin' Wolf en Etta James (de laatste vertolkt door Beyoncé) zijn drie van de artiesten uit de stal van de Chess-broers die in Cadillac Records een prominente rol spelen. En ook The Rolling Stones komen nog even voorbij. De film is behalve de geschiedenis van de Chess-studio's een dampend donkere film over de harde Amerikaanse maatschappij eind jaren vijftig. Of, zoals de trailer treffend verwoordt: 'In 1958 sex had a sound, danger had a rhythm and freedom had a music.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden