Reumadag, zichtdag, eidag, geldweek en gebitsmaand

Aan elke dag, week of maand wordt tegenwoordig een thema gekoppeld. Vandaag begint de Week van de Opvoeding. Pedagoog Channah Zwiep pleit voor vroege seksuele voorlichting.

AMSTERDAM - Het is de Week van de Opvoeding. Maar het is vandaag ook de Europese Dag tegen de Doodstraf. Dinsdag vieren we Internationale Coming Out Day. Op woensdag is het WereldReumaDag, de Internationale Dag voor de Beperking van Natuurrampen én de Dag van de Openbare Ruimte. Donderdag staan we stil bij de Werelddag van het Zicht en we sluiten de werkweek vrijdag af met Wereld Ei Dag.


En dat is alleen nog deze week. Op de 'issuekalender' van communicatiebureau Issuemakers staan net zoveel zaken waar wij als volk bij stil moeten staan als dagen in een jaar. 'Dit is nog een schijntje vergeleken bij Amerika, waar het misschien wel vijfhonderd keer zo veel is', zegt Mayke van Keep, senior adviseur bij het bureau dat stichtingen en belangenorganisaties helpt om hun goede zaak op de agenda te zetten.


Worden we niet ontzettend blasé van al die bijzondere dagen, weken en maanden? Immers, wie even googelt komt naast de Internationale Dag van de Palliatieve Zorg ook uit bij de dag van de cateringmedewerker, de wol en de garnaal. Of de Maand van de Gebitscontrole en de Week van het Geld. Van Keep ziet het onderscheid, en ze denkt anderen ook. 'Een dag van het gesneden vlees is natuurlijk een commerciële actie. Mensen zien het verschil tussen een promotionele campagne met folders en een zaak die een echte groep mensen betreft.'


Rene Bekkers, onderzoeker naar filantropie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, ziet ook dat er elke dag van het jaar wel ergens bij stil wordt gestaan, maar maakt zich daar niet bepaald druk om. 'Elke dag is bedoeld voor een specifieke doelgroep. Het zijn geen nationale feestdagen.' Hij doet er zelf net zo hard aan mee. 'Wij hebben ook de Dag van de Filantropie bedacht. Op de derde donderdag van april, dan was er nog niets anders.'


Van Keep wil met haar collega's 'issues met een maatschappelijke waarde' op de kaart zetten. 'Met zo'n dag kun je aandacht vestigen op een specifiek aspect van een probleem.' Zoals darmkanker, in plaats van kanker in zijn geheel. 'In de Week van het Voltooid Leven vroegen we bijvoorbeeld aandacht voor ouderen die hun leven als voltooid zien en invloed willen. Nu moeten ze zichzelf uithongeren of zelfmoord plegen.'


Belangenorganisaties komen met verschillende doelen bij Issuemakers, legt Van Keep uit. 'Soms is het doel vooral bewustwording. Tijdens de Dag van de Leraar kunnen kinderen hun onderwijzer bedanken voor hun harde werk. Andere dagen gaan om fondsenwerving voor onderzoek.' Ook is het volgens Van Keep een effectieve manier om bedrijven samen te brengen en 'tegenstellingen die zij normaal hebben te overbruggen'.


Maar hebben de dagen ook een concreet effect? Van Keep: 'Door alles op een moment te doen, in plaats van meerdere malen per jaar, genereer je veel meer media-aandacht.'


Onderzoeker Bekkers ziet zelfs een trend. 'Mensen geven minder geld aan goede doelen op lange termijn, maar zijn meer bereid te doneren tijdens grote incidentele acties.'


Is er een zaak die Issuemakers weigert te behartigen? 'De dag van het roken zou ik niet aan meewerken. Of de dag van de alcohol... tenzij het om verantwoord drinken gaat natuurlijk', zegt Van Keep.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden