Reservepotje Noord-Zuidlijn was ‘verantwoord’

Het bedrag dat de gemeente Amsterdam had gereserveerd voor tegenvallers bij de bouw van de Noord-Zuidlijn leek destijds ‘krap, maar verantwoord’. Dat zei Jaap Geluk donderdag tegen de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn. Hij was tussen 2000 en 2003 directeur van het gemeentelijk projectbureau dat over de aanleg van de nieuwe metro gaat.

ANP

De gemeente had bij het begin van de bouw in 2003 een risicobudget van circa 4 procent van de kosten. Dat bleek niet genoeg. Amsterdam begrootte de totale kosten aanvankelijk op 1,46 miljard euro, maar inmiddels worden die geschat op 3,1 miljard euro.

De enquêtecommissie toonde zich donderdag kritisch over de manier waarop het projectbureau destijds de risico's inschatte. Zo dacht de aannemer die de metrotunnel zou gaan boren dat de risico's daarvan circa 40 miljoen euro waren, maar de gemeente reserveerde slechts 12 miljoen euro.

In een ander geval stonden er al bedragen voor bepaalde onderdelen van de bouw in de boeken, terwijl daar nog een aannemer voor moest worden gevonden. In een risicofonds waren kosten opgenomen die de gemeente vrijwel zeker moest uitgeven. De commissie vroeg zich af waarom het projectbureau die dan nog als ‘risico’ bestempelde.

De enquêtecommissie onderzoekt momenteel hoe het megaproject zo uit de hand heeft kunnen lopen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden