Representatief

Ik kan gewoon niet de hele dag representatief zijn', verzuchtte de vrouw in bus 21 op weg naar Amsterdam Centraal. Ze legde nadruk op het woord hele - 'hé-le' - en zakte daarbij nog wat verder onderuit. 'Ik kan het gewoon niet.' Haar buurvrouw knikte begrijpend.


De vrouw was receptioniste, zo bleek uit de klaagzang. Het is te hopen - voor haar althans - dat haar werkgever gisteren niet naar Coen Verbraaks Kijken in de ziel (NTR) heeft gekeken. Dit jaar heeft de bekroonde interviewserie (Zilveren Nipkow 2010) topondernemers als thema.


Verbraak heeft het voltallige kwartetspel van het Nederlandse zakenleven weten te strikken. In de categorie 'Top van de apenrots' vinden we Rijkman Groenink en TomToms Harold Goddijn. Jeroen van der Veer en Hans Wijers vertegenwoordigen de sectie 'Grijze muizen met macht'. Er zijn de 'Boerenslimme selfmade-miljonairs', onder aanvoering van Ben Mandemakers ('ik ben met drie keukens begonnen in het schuurtje van mijn vader') en ID&T's Duncan Stutterheim. In de buitencategorie 'Vrouwen die met hun blauwe acrylnagels vervaarlijk op het tafelblad tikken' vinden we Sylvia Tóth.


Allen zeer verschillend in hun opvattingen, maar over een ding zijn ze het eens: de kwaliteit van een bedrijf lees je niet af aan het jaarverslag, maar aan de staat van de receptie. 'Kleine dingen. Hoe snel de telefoon wordt opgenomen', zegt Tóth. 'Aan een receptie kun je zien hoe het met een bedrijf gaat.'


De mannen, toch niet type duizenddingendoekje, gaan nog wat verder: 'Als je overal schone bureaus en geordende werkplekken ziet, geeft dat een indicatie', zegt Van der Veer. Groenink let op nog iets anders: 'Of de ondernemer zijn mensen kent als hij je rondleidt. Soms zie je dat werknemers zich afwenden - ook geen goed teken', aldus de oud-topman die doet alsof hij vroeger elke ABN-werknemer bij de koffieautomaat een arm om de schouder sloeg om even de laatste showbizzscheidingen door te nemen.


Eveneens topondernemer, maar dan van de BV Bram Bakker, is psychiater Bram Bakker. De man is een briljant marketingstrateeg van zichzelf en daarom vinden wij hem nog weleens terug in de vaderlandse media. Zoals gisteren, bij zijn televisielezing voor de NTR Academie. De stelling: porno is de vijand.


Wie de uitzending zonder geluid kijkt, zou kunnen denken dat het geen lezing betreft, maar een videoclip van Bram Bakker & Band: we zien hem rennen op het strand, winkelen in de PC Hooftstraat en bladeren door Playboys. Wie het geluid weer aanzet, hoort Bram nog net 'HOU EENS OP MET DAT ORGASMEGERICHTE NEUKEN' schreeuwen.


Inderdaad, de man weet zichzelf te verkopen. Toch hakt hij in zijn analyse iets te snel iets te veel knopen door - zoals topondernemers dat ook weleens doen. Inderdaad, pornoverslaving is een groot en onderbelicht probleem, maar Bakker haalt er wel erg veel boosdoeners bij: dat vrouwen in de Playboy geen schaamhaar meer hebben, bijvoorbeeld. Of de advertenties voor de bh's van Marlies Dekkers - en dat terwijl wetenschappers nog steeds zoeken naar de eerste man die opgewonden wordt van de schuimrubberen rolladebustehouders van het merk.


Helaas, voor wetenschap is blijkbaar weinig ruimte in een flitsende televisielezing. Dan maar een goede relatietip van Bram, tot slot: 'Eet samen een hapje, kijk een romantische komedie en ga om elf uur naar bed.'


Alles om de volgende dag een beetje representatief uit bed te stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden