Renault na inval: wij gebruiken geen sjoemelsoftware

Renault beleefde donderdag de grootste waardedaling in de geschiedenis van het autoconcern, nadat bekend was geworden dat het Franse ministerie van Economische Zaken een inval had gedaan op zoek naar sjoemelsoftware.

Beeld afp

Aandelen van de Franse automaker daalden daarop met 22 procent; in de loop van de ochtend was het concern 5 miljard euro van zijn beurswaarde verloren. Bij de inval op drie locaties werden onder meer computers in beslag genomen. De fraude-onderzoekers zochten naar aanwijzingen dat auto's van Renault zijn voorzien van sjoemelsoftware. Dergelijke verboden software kan de uitstoot van giftige uitlaatgassen manipuleren, waardoor tijdens laboratoriumtests minder vuiligheid uit de uitlaat komt dan tijdens praktijkgebruik.

Beleggers waren kennelijk bevreesd dat Renault in dezelfde problemen was geraakt als concurrent Volkswagen, waarvan in september bekend werd dat dit concern deze verboden software heeft gebruikt. Het schandaal leidde tot een enorme koersval en het vertrek van de hoogste baas Winterkorn. Volkswagen hangt bovendien voor miljarden euro's aan schadeclaims boven het hoofd.

Renault kwam donderdag snel met een verklaring waarin het stelde dat de invallen te maken hebben met onderzoek door de Franse overheid waarbij honderd willekeurige auto's worden onderworpen aan een uitstoottest. Bij Renault zouden eerder 25 auto's zijn onderzocht en volgens de leiding is tot nu toe niets gevonden dat wijst op het gebruik van sjoemelsoftware. Het autoconcern zegt volledig mee te werken aan het onderzoek. Na de verklaring herstelde de koers zich enigszins.

Praktijktests

Renault leunt zwaar op dieseltechnologie; meer dan de helft van de personenauto's die de fabrikant in Europa verkoopt heeft een dieselmotor. Nu donkere wolken zich samenpakken boven diesel, zag het merk zich vorige maand genoodzaakt 50 miljoen euro uit te trekken voor de ontwikkeling van technologie die de werkelijke uitstoot van zijn auto's in overeenstemming brengt met die in het lab.

Afgelopen november maakte de Duitse milieulobbygroep Deutsche Umwelthilfe bekend dat tijdens een test gebleken was dat de nieuwe Renault Espace in praktijktests veel meer van het schadelijke NOx uitstootte dan volgens de nieuwe strenge Euro-6-norm is toegestaan. Tijdens de tests volgens de zogenoemde Europese NEFZ-cyclus werd de norm met een factor 13 tot 25 [pdf] overschreden.

Renault verweerde zich destijds door te stellen dat de uitgevoerde tests niet in overeenstemming zijn met Europese regelgeving. In Europa worden nog geen officiële praktijktests uitgevoerd. Een eerdere test van de Duitse automobielvereniging ADAC liet geen grote overschrijdingen zien bij de Espace.

Beeld reuters
Onder de motorkap van een Renault Espace. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.