Renault gaat bij Nissan de kosten knijpen

De Franse automaker Renault stuurt vice-president Carlos Ghosn - bijgenaamd 'De Kostenknijper' - naar Japan. Hij moet voor 2002 jaarlijks 3,3 miljard dollar besparen op de productiekosten van Nissan....

De transactie wordt alom getypeerd als een riskante gok van Renault. Want Nissan staat er abominabel voor. Het bedrijf leed gedurende vijf van de afgelopen zes jaar verlies - het lopende jaar verloopt ook al niet best - en zucht onder een schuldenlast van 35,7 miljard dollar. 'Renault neemt een groot risico', zei auto-analist Christopher Richter tegen het persbureau Bloomberg. 'Als het plan faalt en Nissans toestand verslechtert, zal Renault een bepaald omvangrijke investering moeten afschrijven.'

Om dit te voorkomen wil Renault 3,3 miljard dollar besparen bij Nissan. De twee bedrijven gaan gezamenlijk onderdelen inkopen, hun onderzoeks- en ontwikkelingskosten delen, en gebroederlijk chassis bouwen.

Bij het uitvoeren van deze plannen krijgt Renaults Carlos 'De Kostenknijper' Ghosn, die tot chief operating officer in Nissans raad van bestuur zal worden benoemd, hulp van nog twee Franse bestuurders. Patrick Pélate, een auto-ontwikkelaar, wordt Nissans hoogste man voor producten en strategie. Thierry Moulonguet, een financiële man, gaat bij Nissan op het geld passen. Kortom: Renault krijgt het bij Nissan voor het zeggen.

Yoshikazu Hanawa, Nissans topman, treedt vermoedelijk toe tot de raad van bestuur van Renault.

Bij de ondertekening van de overeenkomst, zaterdag in Tokio, sprak president-directeur Louis Schweitzer van Renault van een historisch moment voor zijn onderneming. Zijn collega Yoshikazu Hanawa van Nissan maakte gewag van een alliantie die zich nog niet eerder heeft voorgedaan. Het is voor het eerst dat een buitenlandse onderneming zich voor een dergelijk bedrag inkoopt bij een Japanse autofabrikant.

In de koop door Renault is inbegrepen een belang van 22,5 procent in Nissan Diesel, de vrachtwagendivisie waarin de Japanse fabrikant een belang had van bijna 40 procent. De transactie biedt Renault bovendien de mogelijkheid zijn belang in Nissan na vijf jaar uit te breiden tot 44,4 procent.

Qua productieaantallen wordt de Frans-Japanse combinatie de op drie na grootste ter wereld, na General Motors, Ford (inclusief het over te nemen Volvo) en Volkswagen. Renault-Nissan is goed voor ongeveer 4,7 miljoen auto's per jaar. General Motors blijft veruit de grootste met bijna 8,8 miljoen wagens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden