Renault Fluence ZE (2011-2014)

In het pantheon van afgedankte apparaten staat menige vervlogen toekomstdroom. Zoals een elektrisch vehikel achtervolgd door pech.

Dat een gunstig gesternte geen zekerheid biedt voor succes, bewijst de Renault Fluence ZE. Bij zijn introductie in 2011 was hij een van de eerste volwaardige betaalbare elektrische auto's. Een keurige sedan, met een achterbank en een kofferbak. Maar dan elektrisch, dus ter plaatse geen vervelende uitstoot - vandaar de toevoeging ZE, van Zero Emission, het toverwoord voor allerlei belastingvoordelen.


Nog beter was het idee van de verwisselbare accu, die je niet kocht maar leasde, wat de prijs van de auto laag hield. De Fluence beloofde het gemak van een gewone auto met de voordelen van elektrisch. Kon niet anders dan een knaller worden.


Zoals vaak bleek de praktijk weer eens lelijk in de weg te zitten. En die praktijk, dat was vooral de accu. Deze was door Renault opzettelijk klein gehouden. Want goedkoper. Dit betekende een geringe actieradius, maar daar was iets op bedacht. Renault werkte samen met een Amerikaans bedrijf aan een netwerk van accuwisselstations. Zodra de stroomvoorraad uitgeput raakte, begeleidde de ingebouwde tomtom je naar zo'n station, waar de lege accu volautomatisch uit de auto werd getild en je een volle, nieuwe terug kreeg.


'Tanken' duurde een paar minuten, net als bij gewone benzineauto's. Voor het gewone woon-werkverkeer was er een stroomkabel waarmee de Fluence 's nachts bijgeladen kon worden. Wat de iPod voor muziek had betekend, dat zou de Fluence voor elektrisch rijden doen.


Maar de bouw van accuwisselstations kwam niet van de grond - er verrees er welgeteld één in Nederland, bij Schiphol - en de uitbater van de wisselaccu's ging failliet. Daarmee verloor de Fluence zijn belangrijkste levensader, waarop palliatieve sedatie onvermijdelijk werd.


Eigenlijk was de Fluence bij geboorte al doodziek. Zo werd de beloofde actieradius van een toch al magere 160 kilometer door niemand gehaald. Onder gunstige omstandigheden kwam de Fluence ruim honderd kilometer ver. De Volkskrant-redacteur die de auto probeerde bij 7 graden, kreeg slechts 90 kilometer uit de accu gepeurd, ternauwernood genoeg voor een retourtje woonplaats - krant. En dan moesten de kachel uit, de verlichting, de radio en de airco. De gerieflijke elektrische sedan bleek in de praktijk een koud hok waarin je constant met samengeknepen billen reed, uit angst je bestemming niet te halen.


Dat het anders kan, bewees even later Tesla, dat met een elektrische auto kwam die op veel fronten beter is dan brandstofauto's: de Model S. Deze auto verkoopt ondanks zijn forse prijs prima: in Noorwegen werden vorig jaar bijvoorbeeld meer Models S aangeschaft dan Volkswagens Golf.


De Renault Fluence ZE werd vorig jaar in Nederland vier keer verkocht. Eén per kwartaal. Koopschuwte kwam ook doordat het enige wat snel ging, de afschrijving bleek. Dat de zieltogende Fluence ZE alleen op dit punt de concurrentie versloeg, maakte zijn vooruitzicht er niet beter op. Renault had inmiddels al stilletjes de stekker uit het elektrische vehikel getrokken.


In één land wordt de Fluence ZE overigens nog verkocht: in Zuid-Korea. Daar heet hij de Samsung SM3. Waar die letters in Zuid-Korea voor staan, weten we niet. Maar we hebben wel een vermoeden.


De Renault Fluence ZE is twee jaar geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.