Remia: 'Fles Calvé lijkt te veel op die van ons'

De sauzenfabrikant Remia daagt Unilever voor de rechter. De flessen Calvé-sauzen van Unilever zouden te veel lijken op die van Remia....

Van onze verslaggeefster Marjan van den Berg

Remia eist dat Unilever het ontwerp van de Calvé-flacons verandert. Tot die tijd moeten de flessen uit de handel worden genomen en moet de productie ervan worden gestaakt, eist Remia.

Remia heeft het huidige ontwerp knijpflessen sinds 1998 in zijn assortiment. De flacons, met onder meer fritessaus, mayonaise, ketchup en curry, staan op hun dop en zijn marktleider in hun segment. Volgens de fabrikant berust er auteursrecht op de fles.

Charles Gielen, de advocaat van Remia, benadrukt dat het gaat om het ontwerp van de fles, niet om de sta-dop: 'Het getekende medaillon in het midden van het Remia-etiket en de verdikking onder aan de fles zijn gekopieerd.'

In 2004 introduceerde Calvé een vernieuwd ontwerp van zijn sausflessen. Verzoeken van Remia het uiterlijk van de vernieuwde fles te wijzigen, legde Unilever naast zich neer. Remia zag hierin een reden een kort geding aan te spannen.

Eeder nam Unilever een vergelijkbare stap wegens vermeende kopieerpraktijken. Toen daagde de was-en voedingsmiddelengigant Albert Heijn voor de rechter. Albert Heijn had een eigen-merklijn gelanceerd die te veel op de Amerken van Unilever zou lijken. Unilever argumenteerde toen, net als Remia nu, dat de klant hierdoor wordt misleid.

Van de dertien gewraakte huismerkartikelen moest Albert Heijn er uiteindelijk twee uit de schappen halen. Unilever is een bodemprocedure begonnen over de overige elf producten van Albert Heijn.

Een woordvoerder van Unilever: 'Wij hebben al sinds 1985, veel eerder dan Remia, de omgekeerde sausfles op de markt. Ja, we hebben tussen 2002 en 2004 even blauwe flessen gehad. Maar de omzet daarvan viel tegen. Dus zijn we zoals daarvoor verdergegaan.'

'Uit de Albert Heijn-zaak blijkt hoe serieus wij denken over merkrecht en onderscheidend vermogen. Trouwens, we hebben Calvé niet nodig om Remia te imiteren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden