tv-serie

Remake House of Cards goed voor ware kijkersrevolutie

De Amerikaanse remake van een 23 jaar oude Britse televisieserie heeft de mediawereld op zijn kop gezet. De dertien afleveringen van House of Cards, geregisseerd door David Fincher en met Kevin Spacey in de hoofdrol, zijn sinds kort in één klap digitaal beschikbaar bij het succesvolle Netflix. De online tv-aanbieder hoopt met deze eigen serie vooral nieuwe abonnees te werven.

Kevin Spacey op de poster van House of Cards.

De lancering van House of Cards begin februari door Netflix wordt door Amerikaanse media gezien als potentiële gamechanger, een kantelpunt op het gebied van mediaconsumptie. 'Het is echt vernieuwend om de serie in één keer aan de kijker aan te bieden. Maar het is ook dé manier waarop we nu tv kijken', zei Kevin Spacey, die als medeproducent kon beschikken over het astronomische budget van 100 miljoen dollar (75 miljoen euro). Kijkers bepalen zelf wanneer en wat ze kijken. Vanavond twee afleveringen? Komend weekend de rest? U vraagt, Netflix draait.

Het zijn voor het eerst niet meer alleen de grote zenders die opdracht geven voor het maken van tv-series. Door het wereldwijde succes van series en de opkomst van on demand-televisiekijken willen ook de digitale tv-aanbieders zich onderscheiden met kwaliteitsseries. Te beginnen met Netflix, dat naast House of Cards dit jaar met nog vijf eigen series komt. Ook concurrenten als Hulu en Amazon zijn bezig met de productie van 'original content', naast de al rijke portfolio van Amerikaanse kabelzenders als AMC (Breaking Bad) en betaalzenders als Showtime (Homeland), Cinemax (Banshee) en HBO (Girls, Game of Thrones).

De budgetten van de grote filmstudio's verschuiven van bioscoopfilms naar grootschalige series, waarmee ook de interesse wordt gewekt van grote regisseurs en topacteurs. Onlangs dook Kevin Bacon op in de nieuwe Fox-hit The Following, Glenn Close deed het al met Damages en Shirley MacLaine is te zien in de Britse hit Downton Abbey. Zelfs filmfestivals, zoals onlangs in Rotterdam, hebben tv-series omarmd.

Kevin Spacey, links, regisseur Joel Schumacher, midden, en Nathan Darrow tijdens het filmen van House of Cards.Beeld ap


Netflix is de trendsetter. Het Amerikaanse bedrijf is bezig aan een wereldwijde opmars. Het verhuurt sinds 1997 films en series. Eerst als postorderbedrijf - dvd's per post - en sinds 2007 ook digitaal: streams rechtstreeks op je eigen computer. De ruim 33 miljoen abonnees, die zo'n 7,50 euro per maand betalen, kunnen alle series en films ook kijken op hun tablets en smartphones.

Begin vorig jaar breidde Netflix uit naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland; Scandinavië volgde in oktober 2012. Een introductie in Nederland laat niet lang op zich wachten. 'Het is wel duidelijk dat we verder willen groeien en dat Europa bovenaan de lijst staat', zegt een Netflix-woordvoerder. Of House of Cards hier te zien zal zijn, hangt af van die introductie of van de eventuele aankoop door een Nederlandse zender.

In Nederland is nog geen grote markt voor webaanbieders van legale films en series, laat staan dat ze eigen werk creëren. De tv-distributeurs als Ziggo, UPC en KPN zijn nog altijd oppermachtig. Zij concentreren zich op het aanbieden van vertrouwde (digitale) zenders en betaalkanalen als Film1 en HBO, ook on demand en online als onderdeel van het abonnement. In de VS zijn ze wél klaar voor de volgende stap. Gloednieuwe reeksen in één klap beschikbaar, mits je ervoor betaalt.

Het vraagt wel om een nieuwe etiquette op de social media; daar zijn ze duidelijk in de war. Waar tot voor kort een week lang kon worden vooruitgeblikt op een nieuwe episode, is de één nu pas bij de eerste aflevering van House of Cards terwijl de ander smakelijk verhaalt over het slot van de serie.

Beau Willimon, de schrijver van de nieuwe serie, kan er goed mee leven dat zijn werk nu in één keer 'op straat' ligt. 'Dit is de toekomst', zei hij tegen The New York Times. 'Binnen vijf jaar is dit de manier waarop wij allen tv kijken. Echt iedereen is dan aan het streamen.'

Toch blijven andere zenders huiverig. Ze wijzen op het mond-tot-mond-effect dat het wekelijks uitzenden van series heeft; kijkcijfers kunnen daardoor nog flink toenemen. Maar aan kijkcijfers heeft Netflix allang geen boodschap meer: de advertentievrije onlinevideotheek heeft genoeg aan de betalende kijker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden