Rekken vol met kleren uit Arnhem

In de eerste zaal van het Arnhemse Museum voor Moderne Kunst (MMK) staat ontwerper Ferdinand Schmeits (al een paar jaar afgestudeerd) aan een royaal werkeiland een patroon te tekenen....

De afdeling modevormgeving van de Arnhemse kunstacademie begon in 1953 en is de beste mode-academie van Nederland, als je dat aan de lijst van beroemde oud-studenten kunt afmeten: Viktor & Rolf, Alexander van Slobbe, trendwatcher Lidewij Edelkoort, showkostuumontwerper Jan Aarntzen, de oprichters van Turnover, The People of the Labyrinths, G-SUS, en Wilbert Das, het creatieve brein van multinational Diesel.

Om dat te vieren werkt een aantal jonge ontwerpers in het MMK en zijn er de komende maanden gezellige workshops, zoals de 'workshop gerende rokken' op 29 augustus ('gerend' betekent spits toelopend). Maar de kern van de tentoonstelling 5ODE, samengesteld door oud-student Pieter 't Hoen alias mode-illustrator Piet Paris, is een zaal bomvol kleren aan hangers.

Bezoekers kunnen leuk struinen, betasten, wellicht ook passen, en over drie maanden gaan de kledingstukken in de verkoop, want 'mode gaat ook over hebberigheid', aldus 't Hoen. Iets waar het op school volgens velen trouwens aan schortte: eenstemmig zeggen de oud-studenten dat ze daar verdomd weinig leerden over zakendoen. In de catalogus van 5ODE zegt Jan Schrijver, afgestudeerd in 1985 en oprichter van het succesvolle streetwear-label GSUS: 'We wisten amper wat BTW was.'

Het is lastig om een 'Arnhemse stijl' aan te wijzen: de architectonische ontwerpen van Saskia van Drimmelen lijken niet op de lollige logo's en prints van G-SUS of de namaak-versleten kleren die creative director Wilbert Das voor Diesel verzint. Hoewel je die laatste liefde voor gemaakte rommeligheid wel bij meer ontwerpers ziet: de 'oude' materialen bij Lilian Konings, de lappige versierstijl van Stills en Marijke Mulder, en de schijnbaar afgedragen kleren van The People of The Labyrinths.

Die 'People', Hans Demoed en Geert de Rooij, zijn met stip de opmerkelijkste oud-studenten van Arnhem. Hun met religieuze motieven bestempelde kleren zijn een miljoenensucces onder de hippie-jetset van deze aarde. Het prijskaartje aan een bruine lammyjas vermeldt: 3070 euro.

De informatie bij de tentoongestelde kleren is soms wel wat mager. In principe hangt aan elk kledingrek een kaartje met naam en carriverloop van de ontwerper, maar die kaartjes ontbreken vaker wel dan niet. Wie is August Peters? Waarom worden de ingenieus doorgemouleerde bedrijfsuniformen van Pascale Gatzen niet toegelicht? En wat is in godsnaam het idee achter Lidewij Edelkoorts rekje met Heartwear? Ontwierp ze een positiekledinglijn voor puur-natuur-vrouwen? Nee: Heartwear is een non-profit modemerk dat Edelkoort in 1993 oprichtte om het vakmanschap van producenten in Derde Wereldlanden een plek te geven.

De keuze van 't Hoen voor de 'winkel' vol rekken is leuk, maar betekent ook dat de nadruk op nu nog beschikbare kleding ligt, niet op oud werk. Van de eerste dertig jaar van de opleiding zijn daarom alleen maar een paar foto's te zien geen enkel kledingstuk en geen filmmateriaal. Zoals van de kleren die de geniale Berry Brun maakte. Hij studeerde af in 1966, was enige tijd de rechterhand van Fong Leng en later geliefd docent in Arnhem. Je zou best oud schoolmateriaal van Viktor & Rolf willen zien, maar de ontwerpers werkten niet scheutig mee.

En waar is het complete oeuvre van Ben Scholten? Hij werkt al decennia lang bij Zandra Rhodes in Londen, maar ontwierp op school een allerschattigst hotpantspakje met vleermuismouwen, voor mannen. Blote benen en zwarte laarsjes eronder: de intrigerendste foto op de tentoonstelling schreeuwt om meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden