Rekenwerk vooraf maakt auto goedkoper

Na de woonlasten is de auto in veel huishoudens de grootste kostenpost. Wie al voor de aankoop van een eigen auto de financiële gevolgen goed in kaart brengt, kan zo 100 euro of meer per maand besparen....

door Johan Brinkman

Een consument loopt bij een willekeurige autodealer binnen en verlaat het pand een half uur later als eigenaar van een auto. Het is het klassieke voorbeeld van hoe je niet een wagen moet aanschaffen. De aankoop van een auto is immers niet alleen een eenmalige financiële aderlating, maar ook een transactie die aanzienlijke verplichtingen meebrengt in de jaren daarna.

Wat zijn de kosten voor de eigen autobezitter en hoe kan hij daar op besparen? De kostenposten zijn de vaste kosten, de variabele kosten en de rente. Van de vaste kosten zijn de afschrijving in tijd, de verzekering en de motorrijtuigenbelasting de belangrijkste onderdelen. De afschrijving in afstand, de brandstof en het onderhoud zijn de belangrijkste componenten van de variabele kosten.

De grootste klapper valt te maken door te besparen op de afschrijving. Dat is het bedrag dat een auto in waarde vermindert doordat hij veroudert en wordt gebruikt. Besparen op afschrijvingskosten kan uiteraard door een goedkope auto te kopen en daar weinig mee te rijden. Afgezien daarvan is het van belang te kijken naar het type auto en de leeftijd.

In de eerste gebruiksjaren daalt een auto meer in waarde dan in de latere. In een gebruikte auto rijden kan de consument zo 5 à 10 eurocent per kilometer schelen. Bij 15.000 kilometer per jaar is dat dus jaarlijks 750 à 1.500 euro. Dat is 60 à 125 euro per maand. Dit bedrag compenseert in de regel ruimschoots de extra kosten aan reparaties en onderhoud.

Ook de keuze voor een courant autotype vermindert de afschrijving. Auto's die goed in de markt liggen, dalen minder snel in prijs dan minder populaire auto's. Voorbeelden van die laatste groep zijn Ford Scorpio en Opel Omega. Tot de eerste groep behoren Renault Scenic en Opel Zafira. Naar deze twee bestond zoveel vraag, dat occasions bijna evenveel kostten als nieuwe exemplaren.

De autokeuze werkt ook door in de kosten aan verzekering, motorrijtuigenbelasting en brandstof.

Wie een auto met een hoge nieuwwaarde all risk (wettelijke aansprakelijkheid, WA, en volledig casco) wil verzekeren, komt van een koude kermis thuis als hij geen schadevrije jaren (no claim) kan inbrengen. Hij kan beter eerst 'goedkoop' een paar schadevrije jaren opbouwen door in een gebruikte, niet te dure auto te rijden en deze te verzekeren voor WA en beperkt casco of alleen WA.

Voor een auto met een nieuwwaarde van 22.690 euro betaalt een consument, als hij geen schadevrije jaren heeft opgebouwd en daardoor slechts een korting van 20 procent krijgt, 1.815 euro per jaar premie. Kan hij echter een aantal schadevrije jaren inbrengen, dan stijgt de no claim naar 60 procent en wordt de premie gehalveerd. Dat scheelt in dit geval meer dan 75 euro per maand.

Het is verstandig een aantal verzekeringsoffertes aan te vragen of vergelijkende websites te raadplegen, zoals www.independer.nl of www.verzekeringsplein.nl. Interessant zijn ook de 'groene verzekeringen' van diverse aanbieders. Daarbij worden reparaties met gebruikte onderdelen uitgevoerd, waardoor de premie omlaag gaat.

Hou ook rekening met de belasting. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting, die per provincie verschilt, is gerelateerd aan het gewicht van de auto en de brandstof. Voor een benzine-auto van 851 tot 950 kilo moet een inwoner van Noord-Holland 50 euro per drie maanden betalen, voor een auto van 1051 tot 1150 kilo 79 euro in drie maanden. Per maand scheelt dat kortom bijna 10 euro.

Voor diesels moet meer belasting worden betaald dan voor wagens die op benzine rijden, of die een moderne G3-gasinstallatie hebben. Waar een Noord-Hollander met een benzine-auto tussen 851 en 950 kilo zoals gezegd 50 euro in drie maanden betaalt, wordt de eigenaar van een diesel in dezelfde categorie 130 euro in rekening gebracht. En dat scheelt 26 à 27 euro op maandbasis.

Mogelijk is ook een auto met een 'grijs kenteken' een alternatief. Dat is een auto waarvan de laadruimte aan bepaalde afmetingen voldoet, waardoor er in de regel maar twee zitplaatsen overblijven. Voor een auto met een grijs kenteken hoeft bij aankoop geen BPM-belasting te worden betaald. Bij een auto van rond de 18.000 euro scheelt dat tussen de 3.850 en 3.970 euro in aanschafprijs.

Tenslotte moet de consument vanwege de verbruikskosten kiezen voor benzine, LPG of diesel. Het omslagpunt voor de inbouw van een LPG-installatie in nieuwe benzine-auto's ligt tussen 23.000 en 28.000 kilometer per jaar. Hoe hoger het brandstofverbruik, hoe lager het omslagpunt. Gemiddeld is vanaf 28.000 kilometer per jaar diesel goedkoper dan benzine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden