Reizigster (80) zonder pardon uit trein gezet

NS: dit hadden we wel wat empathischer kunnen aanpakken

Een conducteur van de NS had donderdagavond geen genade met een 80-jarige reizigster die haar dagkaart kennelijk niet goed had ingecheckt. Op station Den Dolder, een perron zonder verdere voorzieningen, werd de bejaarde dame rond half negen 's avonds zonder pardon uit de trein gezet.

Station Den Dolder. Beeld Marcel van den Bergh

'Ze kreeg te horen dat ze nog mazzel had dat ze geen boete kreeg opgelegd', zegt haar zoon Marco Willems. 'Ze hadden haar op zijn minst even kunnen meenemen naar het volgende station Amersfoort, waar je beschutting hebt.' Hij zette het voorval op Twitter. Vervolgens kreeg de NS tientallen verontwaardigde reacties.

De NS geeft toe dat er 'iets empathischer' gereageerd had kunnen worden op deze kwestie.

Willems moeder was op bezoek geweest bij haar zus in Eindhoven en op weg terug naar huis in Harderwijk. 'Ze heeft al jaren geen rijbewijs meer, dus de trein is dan eigenlijk de enige optie', zegt Willems. 'Vaak brengt mijn vader haar naar Eindhoven met de auto. Dan blijft ze één of twee nachten bij haar zus logeren en komt ze met de trein naar huis.'

Piepje bij het inchecken

Dat ging tot nu toe zonder problemen, zegt Willems. 'Ze heeft ook jarenlang een NS-abonnement gehad, dus ze weet precies hoe het werkt met inchecken. Dit keer dacht ze ook een piepje gehoord te hebben bij het passeren van het poortje, maar ze heeft niet op het scherm gekeken of ze werkelijk was ingecheckt.'

De conducteur had weinig medelijden. 'Die zei tegen mijn moeder: u wilde zeker nog een keer met dezelfde dagkaart reizen mevrouw? Dat vond ze nog het ergste, dat werd gesuggereerd dat zij met opzet niet had ingecheckt', zegt Willems.

In eerste instantie kreeg Willems in een privébericht van de NS te horen dat de conducteur 'juist' had gehandeld. 'Ze schreven: we kunnen er nu niets meer aan veranderen, sorry voor het ongemak.' Toen de reuring op Twitter groter werd, meldde de NS de kwestie alsnog intern te gaan onderzoeken.

Beleid

Op zondagmiddag had het bedrijf de verantwoordelijke conducteur nog niet gesproken, zegt de woordvoerder. 'We weten dus nog niet precies wat er is voorgevallen. Wel weet ik dat er contact is gezocht met de mevrouw in kwestie en haar zoon. We zullen op een goede manier onze excuses aanbieden.'

Het is in elk geval geen beleid om reizigers die niet zijn ingecheckt standaard de trein uit te zetten, zegt de woordvoerder. 'Maar soms is het de beste optie, omdat je zo een boete voorkomt. De conducteur beoordeelt per geval hoe er met de situatie wordt omgegaan.'

Willems moeder zal zich er niet door laten weerhouden voortaan weer de trein te pakken, verwacht haar zoon. 'Die laat zich niet zo snel uit het veld slaan, daar is ze te nuchter voor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.