Reizigers dienen claim in tegen Schiphol, maken zij een kans?

Reizigers moesten in de meivakantie urenlang in de rij staan op Schiphol. Gevolg: gemiste vluchten en boze reizigers. En schadeclaims tegen Schiphol. Maken die enige kans? In Duitsland moest de luchthaven van München betalen, in Nederland is dat nog nooit gebeurd. Vijf vragen over de kwestie.

Drukte in de vertrekhal van Schiphol.Beeld anp

1. Wat is er aan de hand?

'Schiphol kan duizenden claims van reizigers tegemoetzien', schreef De Telegraaf maandag. Volgens de krant zijn juristen, reisbureaus, incassobureaus, rechtsbijstandverzekeraars en reizigersclubs overstelpt met 'een stortvloed aan klachten' na de grote drukte op Schiphol in de meivakantie. Tientallen reizigers misten hun vlucht doordat zij urenlang in de rij moesten staan. 'Schiphol wist dat het druk zou worden', zegt jurist Alexander Colenbrander, wiens bedrijf Claimingo al rond de honderd claims van reizigers binnen heeft. 'Het is de luchthaven aan te rekenen dat er te weinig personeel was.'

2. Welke kosten willen de reizigers graag vergoed zien?

Het gaat de gedupeerde reizigers vooral om de kosten die ze maakten bij het omboeken van hun tickets, aldus Colenbrander. 'De vervangende tickets zijn soms drie keer duurder dan de tickets waarop ze eigenlijk moesten vliegen. Maar denk ook aan de kosten van de gemiste hotelovernachtingen, de gehuurde auto op de bestemming en de taxi naar het vliegveld.'

Claimingo helpt de reizigers op een no cure, no pay-basis, een bekende praktijk bij 'claimclubs'. Keert Schiphol niets uit, dan verdienen Colenbrander c.s. niets. Gaat de luchthaven wel overstag, dan ontvangt Claimingo 30 procent.

3. Is Schiphol wel juridisch aansprakelijk voor de vertragingen?

Dat zou zeker kunnen, denkt hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Cees van Dam. 'Voor de luchthavens is het gewone aansprakelijkheidsrecht van toepassing. Maak ik iets van jou kapot, dan draai ik daarvoor op. Voor Schiphol gelden dezelfde regels. Dus claimen is zeker een mogelijkheid.' Toch is het in Nederland nog nooit gebeurd dat een reiziger met succes een geldbedrag bij een luchthaven claimde na het missen van een vlucht. 'Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan', zegt Van Dam. 'In Duitsland heeft de rechter al eens geoordeeld dat de luchthaven van München de gemiste vlucht van een reiziger moest vergoeden. Een Nederlandse rechter zal zeker geïnteresseerd zijn in die uitspraak.'

4. Zien meer claimclubs brood in de kwestie?

De gedupeerde reizigers zullen zelf moeten aantonen dat ze ruim op tijd op Schiphol waren. Parkeerkaarten, ov-chipkaarten, bonnetjes van aankopen of zelfs Whatsapp-berichtjes moeten als bewijs dienen. 'Het is daardoor erg moeilijk om het benodigde bewijs bij elkaar te krijgen', zegt Marinus Hoorntje van claimorganisatie Reisrecht. 'Wij willen reizigers wel helpen, maar ze moeten zelf met de stukken komen.' Concurrent EUclaim reageert nog terughoudender. 'Dit wordt een welles-nietesspelletje', zegt woordvoerder Evelien Kregting. 'Wij houden het bij de claims waarbij we gebruik kunnen maken van beschikbare data, zoals bij annuleringen en vertragingen.'

5. Voelt Schiphol zich verantwoordelijk voor de kosten?

De kwestie is niet zozeer of Schiphol zich verantwoordelijk voelt, maar of Schiphol volgens de wet verantwoordelijk ís, zegt een woordvoerder. 'De Nederlandse luchtvaartwet is wat dat betreft duidelijk, want die laat geen ruimte voor het aanvaarden van aansprakelijkheid door Schiphol. De passagiers moeten terecht bij de luchtvaartmaatschappijen als zij hun vlucht missen. Bij hen hebben ze hun kaartjes gekocht.' Hoogleraar Van Dam vindt dat Schiphol reizigers met die verklaring op het verkeerde been zet. 'Schiphol is, net zoals ieder ander, aansprakelijk als het door onzorgvuldig handelen aan anderen schade toebrengt. Het is schandalig om dan net te doen alsof je niet aansprakelijk bent en claims geen zin hebben.'

Bereidt u zich voor: Schiphol wordt alleen maar drukker 

Het gaat beter met de economie, dus de Nederlanders vliegen meer. Eind april liep hun toestroom Schiphol over de schoenen. KLM, de grootste klant, heeft er genoeg van. 'Passagiers komen geïrriteerd het toestel binnen.'

'Urenlange wachttijden hebben KLM ettelijke miljoenen gekost'

Schiphol-topman Jos Nijhuis moet zich vandaag tegenover KLM-baas Pieter Elbers en staatssecretaris Dijksma verantwoorden voor de problemen op de luchthaven. In de meivakantie misten tientallen reizigers hun vlucht dankzij urenlange rijen voor de veiligheidscontrole. Dat valt Schiphol aan te rekenen, vindt KLM. De luchtvaartmaatschappij haalde vorige week snoeihard uit naar de directie van de luchthaven, die al langere tijd zou nalaten om maatregelen tegen drukte te nemen. 'De urenlange wachttijden zijn slecht en frustrerend geweest voor alle passagiers en hebben KLM ettelijke miljoenen gekost. De reputatie van luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en Nederland is geschaad.'

Een van de belangrijkste oorzaken van de problemen is de snelle groei van de luchthaven. Uit cijfers die luchthavenorganisatie ACI Europe maandag publiceerde blijkt dat Schiphol harder groeit dan andere luchthavens. In het eerste kwartaal van 2017 kreeg de luchthaven 8,6 procent meer passagiers te verwerken, tegenover een Europees gemiddelde van 6,9 procent. In die cijfers is de grote drukte in de meivakantie nog niet eens meegenomen. Om chaos te voorkomen bouwt de luchthaven extra beveiligingspoorten, zo maakte het vorige week bekend. Ook zullen er meer beveiligers worden ingezet zodat meer van de bestaande poorten tegelijk open kunnen bij topdrukte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden