Reiziger kan vanaf 2007 met nep-HSL

Reizigers kunnen vanaf 2007 met een nep-HSL-trein van Den Haag naar Rotterdam reizen. In Rotterdam wacht aan de overkant van het perron een echte HSL-trein, die doorrijdt naar Brussel en Parijs....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

De gemeente Den Haag en minister Peijs van Verkeer, zijn enthousiast over de nieuwe verbinding, die jaarlijks 1,2 miljoen euro gaat kosten. ‘Aan het internationale karakter van Den Haag wordt hiermee recht gedaan’, aldus Peijs. ‘Bovendien kunnen we zien of kwaliteit internationale reizigers aanspreekt.’

De luxe ‘business class-shuttles’, die niet van echte HSL-treinen zijn te onderscheiden, vertrekken dagelijks acht keer richting Rotterdam. Net zoveel treinen rijden vanuit Den Haag rechtstreeks naar Brussel en Parijs. Die rijden via Breda, stoppen vaker en zijn daardoor tien minuten langzamer dan aanvankelijk werd voorspeld.

Het rijk betaalt de komende vier jaar 1,6 miljoen euro voor de nep-HSL. Als de lijn niet aanslaat, is het ‘helaas pindakaas’, zegt Peijs. De gemeente Den Haag betaalt jaarlijks zeven ton, de exploitant van de HSL de resterende honderdduizend euro.

De Haagse wethouder Bruins denkt dat de nep-HSL een succes wordt. ‘Natuurlijk kan je met de gewone trein naar Rotterdam en daar op de HSL stappen. Maar mensen willen één kaartje kopen. De reiziger begint zijn internationale reis straks in de businesslounge op Den Haag CS.’ Het station ondergaat een metamorfose, mede vanwege de komst van de HSL.

Bruins gaat hoogstpersoonlijk reclame maken voor de nieuwe verbinding. De wethouder gaat onder meer in Brussel en Den Haag speciale stickers en posters plakken. Dat is bittere noodzaak, denkt hij. ‘Mensen denken dat de HSL aan Den Haag voorbij gaat. Maar zo is het dus niet!’

Dat een gemeente betaalt voor een commerciële spoorlijn is ongebruikelijk. ‘Inderdaad, het is buitengewoon ongewoon’, beaamt Bruins. De gemeenteraad moet nog instemmen met de financiële bijdrage.

De aansluiting van Den Haag op het HSL-net was lange tijd onzeker doordat de Belgische spoorwegen geen brood zagen in de aansluiting. Daardoor wilde de Nederlandse exploitant HSA er ook van afzien. Die dreiging is nu van de baan. De Tweede Kamer leek gisteren weinig moeite te hebben met de Rijksbijdrage aan de nep-HSL.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden