Reistip: Vlucht vertraagd? Schakel de hulp in van Airhelp

Vlucht vertraagd? Airhelp regelt uw claim

null Beeld anp
Beeld anp

Wat doe je als je bij de gate hoort dat je vlucht is vertraagd, overboekt of zelfs geschrapt? Veel reizigers gaan in de zombiestand en wachten af, een enkeling stort zich woedend op de vertrekbalie, een ander probeert een zielig verhaal. De laatste strategie kan helpen bij een overboekte vlucht, maar als het vliegtuig er niet is, kun je slechts informeren naar de oorzaak van de vertraging. En bonnetjes bewaren voor eten, drinken en wifi-gebruik.

Daarna is kennis van Europese regels handig. Wie meer dan 3 uur later aankomt op de plaats van bestemming, heeft recht op 250 tot 600 euro compensatie, afhankelijk van de afstand. Wie een aansluitende vlucht mist, heeft recht op alternatief vervoer, mits die tweede vlucht tegelijk met de eerste is geboekt. Vertragingen door slecht weer, stakingen of bommeldingen tellen niet. Als je buiten Europa vertrekt, moet je reizen met een Europese maatschappij. Niet veel reizigers nemen de moeite een claimformulier in te vullen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Twee slimme Denen begonnen vier jaar geleden claimbureau Airhelp, gevestigd in elf landen. In ruil voor een kwart van de uitgekeerde claim, doen zij het papierwerk. Door het succes van de Denen zijn er inmiddels tientallen andere bureaus actief, provisies schommellen tussen de 20 en 30 procent.

airhelp.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden