Commentaar

Reiscontrole noodzakelijk kwaad tegen terrorisme

De wens om in deze tijd weer enig zicht te krijgen op wie er over de grens komt, is niet ongerechtvaardigd.

Nederlandse agenten controleren samen met hun Belgische collega's en douane.Beeld anp

Op het slappe koord tussen vrijheid en veiligheid zetten de West-Europese landen een nieuwe stap. Al voordat bleek dat Anis Amri, de aanslagpleger van Berlijn, een vluchtparcours aflegde dwars door Europa nam België in december het voortouw: daar werd de Passenger Name Record-wet goedgekeurd. Die verplicht internationale luchtvaart-, bus-, trein- en ferrymaatschappijen passagiersgegevens bij te houden. Er komt een speciale dienst die deze gegevens naast de internationale terreurdatabanken legt. De verplaatsingen van verdachte personen kunnen zo voor, tijdens en na de reis worden geanalyseerd.

Een vanzelfsprekende stap is dat niet, want het vrije verkeer van personen was dertig jaar lang heilig in Europa. Maar Amri was niet de eerste terreurverdachte die zonder veel problemen internationaal kon reizen. Ook mensen die geregistreerd staan als gevaarlijk, ondervinden daarbij weinig problemen. Zij maken gebruik van de beperkingen die de Schengenregels de marechaussee opleggen. Treinen bijvoorbeeld mogen slechts steekproefsgewijs worden gecontroleerd: niet alle treinen per dag op een traject en hooguit twee coupés per keer. Meer is pas toegestaan bij ernstige bedreigingen van de binnenlandse veiligheid.

Geen wonder dat Nederland, Duitsland en Frankrijk nu aanhaken bij de Belgen. Onder druk van de PVV, het Front National en de AfD brokkelt het maatschappelijk draagvlak voor Schengen snel af. De roep om herstel van de grenscontroles zwelt aan. Ook de Franse presidentskandidaat Fillon vraagt al om heroverweging van het verdrag.

Totale veiligheid is een illusie en kan ook niet het streven zijn. Steeds moet de veiligheidswinst worden afgewogen tegen het verlies van privacy. Maar de wens om in deze tijd tenminste weer enig zicht te krijgen op wie er over de grens komt, is niet ongerechtvaardigd. Dat dienen ook de vervoersbedrijven zich te realiseren die nu protesteren tegen de controleplannen. Natuurlijk betekent het extra rompslomp, wellicht soms vertragingen en extra kosten. Maar als het beeld niet wordt weggenomen dat de Schengenzone een vrijhaven is voor terroristen, komt binnen afzienbare tijd het vrije verkeer zelf op het spel te staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden