(Reis)verhalen, tragedie, roman, reflecties en meer

En we konden het niet laten u hier ook nog te wijzen op andere interessante, leerzame, vrolijk makende en anderszins fijne net verschenen titels.

Als medewerker van het tijdschrift Traveller schreef Sandro Veronesi (1959) een aantal jaren over reizen. Die stukken zijn gebundeld onder de van elke fantasie gespeende titel Grote reizen, kleine reizen (Prometheus; euro 17,50). In april 2011 was de Italiaanse auteur in Amsterdam: hij prijst de Magere Brug, het Vondelpark, het Van Gogh Museum, Café Americain en zijn favoriete bar is De Pels, die hij op huiveringwekkende wijze aanbeveelt: 'Stampvol schrijvers en rokers tot diep in de nacht'.


De Man Booker International Prize 2013 was voor Lydia Davis (1947), wier verhalen soms zo kort zijn dat ze slechts uit één enkele zin bestaan. In De taal van dingen in huis zijn de meest recente gebundeld (AtlasContact; euro 24,99). In de bundel ook een veertiental verhalen dat is gebaseerd op materiaal uit de brieven van Gustave Flaubert, met name die aan zijn vriendin Louise Colet, tijdens de periode dat hij aan Madame Bovary werkte. Davis vertaalde de brieven, herschreef ze licht, en presenteert ze als korte verhalen.


Iedereen heeft ze wel, onbeheersbare neigingen. Bij de een gaat het om het ongeremd nuttigen van zachte zoete drop, een ander blijft altijd te lang in zijn bed liggen. Filosoof Martijn Meijer heeft een onbeheersbare neiging tot reflecteren, schrijft hij in zijn bundel Moeilijk te geloven dat ik echt besta - Over het verlangen naar zelfkennis (Ambo, euro 21,95). Meijer vraagt zich in een serie essays af hoe het individu zich staande houdt in een onoverzichtelijke wereld en wat dat individu eigenlijk is: 'Het is moeilijk te geloven dat ik echt besta. Ik bedoel dat ik echt besta voor anderen, zoals die anderen voor mij bestaan. Dat ik tastbaar ben en zichtbaar, net als de mensen om me heen.'


'Het toneel is een claustrofobische burcht, gelegen in het hart van het alom bedreigde Vaderland. Overal bewakingscamera's en zwart-witmonitoren', geeft Tom Lanoye als aanwijzing vooraf bij Hamlet versus Hamlet (Prometheus; euro 19,95), zijn eigentijdse bewerking van Shakespeares beroemdste tragedie. Hamlet moet worden gespeeld door een jonge, androgyne actrice, meent Lanoye, want 'enkel iemand die sterk van geest is maar nog jong oogt, en die frêler is dan de volwassenen die hij aanwrijft alle zuiverheid te hebben verloren, kon die Hamlet die ik voor ogen had geloofwaardig belichamen'. Tussen schijn en zijn, tussen man en vrouw.


Let met name op de rommel, adviseert Christiaan Weijts in Achternamiddagen (Arbeiderspers; euro 19,95). Deze rondleiding door zijn schrijvers-atelier is een bundeling van columns die hij schreef voor De Groene Amsterdammer en nrc.next. Met een oproep om een prijs in te stellen voor het beste bijpersonage (zoiets als de Oscar voor de beste bijrol), waarbij we moeten denken aan Hippolyte uit Madame Bovary van Gustave Flaubert, of Elsie Norris uit het autobiografische Oranges Are Not the Only Fruit van Jeanette Winterson. Al gaf die later toe dat dit personage een fantasievriendin was. 'Je kunt een schrijver beoordelen naar zijn bijrollen.'


Nederland en Duitsland zijn tegenwoordig dikke vrienden; de regeringen in Den Haag en Berlijn trekken in Brussel vaak samen op, economisch wordt intensief samengewerkt en met de beeldvorming zit het ook wel goed, zolang er niet gevoetbald wordt. Maar hoe goed kennen Nederland en Duitsland elkaar echt? Wat is er in de afgelopen twintig jaar tussen de twee landen gebeurd? Jacco Pekelder zoekt in Nieuw Nabuurschap - Nederland en Duitsland na de val van de muur (Boom, euro 19,90) naar het antwoord.


De Macedonische schrijver Goce Smilevski (1975) wist dat hij over Spinoza zou schrijven vanaf het allereerste moment dat hij over de filosoof hoorde vertellen, op het gymnasium, tijdens de lessen filosofie. 'En als ik toen iets over hem had geschreven, had ik ook kunnen zeggen waarom: vanwege zijn eenzaamheid', schrijft Smilevski aan het einde van zijn roman Het web van Spinoza (Anthos, euro 18,95). 'Ja, wat me destijds aansprak, was niet zozeer zijn filosofie als wel zijn leven: het leven van een uit de gemeenschap verstoten, wijze man van wie de Joden zich verre hielden en die als lenzenslijper in zijn levensonderhoud voorzag.' Het schrift met aantekeningen uit zijn gymnasiumtijd vormde de basis voor het boek dat er jaren later alsnog is gekomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden