Regisseur van the Exorcist is terug

Hij vestigde zijn naam met de film 'the Exorcist'. Regisseur William Friedkin had de lachers op zijn hand tijdens de persconferentie voor de film 'Killer Joe': 'Blijkt de prins op het witte paard gewoon een huurmoordenaar.'

'Waarom schrijft niemand dit op?', roept William Friedkin (76) gekscherend tegen de zaal na een opmerking van acteur Emile Hirsch. Twee journalisten zwaaien braaf met hun laptop. Friedkin is terug. De regisseur van films als The Exorcist (1973) en Rules of Engagement (2000) heeft na vijf jaar weer een film afgerond. Zijn Killer Joe is een van de laatste competitiefilms in Venetië.


Halverwege de persconferentie vist hij een boekje uit zijn jas. En dan citeert hij de schrijver uit de film 8 ¿ van Federico Fellini. 'Wat als eerste opvalt, is een compleet gebrek aan een centraal thema of filosofisch standpunt. Het is een keten van gratuite episodes die zelfs grappig kunnen zijn in hun ambivalente realisme. En je vraagt je af wat de regisseur nou eigenlijk wil.' Enzovoorts.


'En dat', zo concludeert William Friedkin triomfantelijk, 'is de manier waarop ik Killer Joe zou willen beschrijven.'


In deze thriller vol zwarte humor en bruut geweld komt een man op het idee zijn moeder te vermoorden vanwege de levensverzekering. Omdat ze huurmoordenaar Joe pas na afloop kunnen betalen, eist deze zijn zusje als onderpand. En tussen die twee bloeit iets moois op - als je dat mooi kunt noemen tenminste.


Assepoester, dat is het volgens Friedkin. 'Ze is op zoek naar de prins op het witte paard, en ze vindt hem. Al blijkt het een huurmoordenaar te zijn. En ik denk dat veel vrouwen hier die ervaring wel herkennen. En ik kan het weten, want ik ben vier keer getrouwd geweest.'


Een van de opmerkelijkste keuzes is de casting van Matthew McConaughey als Joe, een man die een tienermeisje ontmaagdt, een vrouw vol in het gezicht stompt en een perverse pijpscene speelt waarin een stuk kip een essentiële rol speelt. Het is allemaal mijlenver verwijderd van zijn rollen als mooie, brave jongen in romantische komedies als Ghosts of Girlfriends Past, The Wedding Planner en Fools Gold. Friedkin moest wel, want hij was bang dat het publiek anders helemaal op het personage zou afknappen. Maar waarom Matthew McConaughey (42) toehapte, is niet helemaal duidelijk. Hij was niet aanwezig in Venetië.


Dat moet een teleurstelling zijn geweest, ook voor festivaldirecteur Marco Müller. Maar hij heeft natuurlijk niet voor niets drie Amerikaanse films in de slotdagen van het festival gepland: vandaag is dat Texas Killing Fields van Ami Canaan Mann, dochter van Michael Mann. En de slotfilm zaterdag is Damsels in Distress (Whit Stillman). Zo hoopt hij de journalisten vast te houden die anders naar het filmfestival in Toronto zouden afreizen, mee met circus Clooney en co.


Aan de half lege perszaal te zien lukt hem dat niet helemaal. Maar Friedkin had nog veel meer verhalen over de grote Italiaanse filmmakers en hield ook voor de andere journalisten de stemming er lekker in. 'Een assistent van Fellini heeft de beste pasta voor me gekookt die ik ooit heb gegeten. Zal ik anders nog wat zingen? Verzoekjes, iemand?'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden