Festivalkenners

Regisseur Porcelijn: 'Filmprijzen zijn heel raar'

Tijdens het Nederlands Film Festival gidsen de Gasten van de Volkskrant je door het volle programma. Welke films kijken zij? Welk talent mag je niet missen? En wie verdient vanavond dat Gouden Kalf? Vandaag: regisseur Max Porcelijn (34) bezocht de première van zijn eigen film, de misdaadkomedie De Grote Zwaen.

Regisseur Max Porcelijn (M) op de set van de nieuwe misdaadkomedie De Grote Zwaen.Beeld ANP

Dit weekend was de internationale première van De Grote Zwaen op Fantastic Fest in Austin, Texas. Nu de Nederlandse première op het NFF. Welk feestje was mooier?

'Austin was een heel andere ervaring. Ik was daar alleen met Sander (Verdonk, producent) en Peter (van de Witte, acteur). Het is een te gek festival, maar hier op het NFF waren we met alle mensen die zo hard aan deze film hebben gewerkt. Iedereen was blij, het voelde echt als een ontlading. Dus het heeft allebei iets.'

Hoe reageerde het Amerikaanse publiek?

'Goed. Wel heel anders dan hier in Nederland, qua timing. Ze lachen op compleet andere momenten. De toon van deze film is er een waar je aan moet wennen. Hier horen mensen de taal, de manier waarop woorden worden gebruikt. Maar in de VS is alles ondertiteld, daardoor zijn ze veel meer gericht op de betekenis achter dingen. Zo was het ook bij mijn eerste speelfilm, Plan C.'

In De Grote Zwaen komen veel bekende gezichten uit Plan C terug. René van 't Hof, Ruben van der Meer, Ton Kas. Waarom werk je zo graag met hen samen?

'In de eerste plaats omdat het te gekke acteurs zijn. Maar kennelijk passen ze ook perfect in de verhalen die ik tot nu toe heb verzonnen. Die gingen allemaal over mannen van middelbare leeftijd, een beetje over the hill. Ze snappen die toon goed, spelen oprecht maar ook met veel humor. Al kan het ook zo zijn dat ik hierna voor een totaal ander soort film ga, donkerder, serieuzer, waar je ze ook weer in zult zien. Omdat ik ze gewoon heel goed vind. Na zoveel keer samenwerken, ben je ook op elkaar ingespeeld.'

Met Plan C won je twee Gouden Kalveren, nu gaat je tweede speelfilm hier in première. Hoe belangrijk is het NFF voor je?

'Plan C hebben we met een heel klein budget gemaakt. Veel mensen hebben er voor weinig aan gewerkt. Dan is het tof, ook voor de mensen die er geld in hebben geïnvesteerd, dat je een soort van erkenning krijgt in de vorm van Gouden Kalveren. Ik denk ook dat meer mensen de film daardoor hebben gezien. Het zorgt voor meer aandacht. Dat geldt ook voor zo'n première. Zelf hebben we niet het budget om de film groots neer te zetten.'

Plan C heb je grotendeels zonder subsidie gemaakt. In een interview zei je daar toen over: 'Ik merk dat er een groot gat is tussen wat jonge filmmakers zelf graag zien en wat je in Nederland kunt maken'. Is dat gat sindsdien kleiner geworden?

'Dat hangt er vanaf. Voor de vier ton die Plan C heeft gekost, kun je van alles maken. Er zit wel een logica achter het feit dat je niet zomaar zo'n bedrag kunt krijgen. Maar voor wat ik doe, is het moeilijk in Nederland. Het past niet echt in een hokje. De Grote Zwaen is geproduceerd als telefilm. Het fijne daaraan is dat je niet steeds terug hoeft naar een fonds. Voor beginnende makers is sowieso alles wat je kunt krijgen een luxe.'

Beeld Oriane Hagens PR

De Gast van vorige week, Teun Kuilboer, waarschuwde dat als er de komende jaren geen platform voor jong talent komt, het voor hen steeds moeilijker wordt voet aan de grond te krijgen. Wat denk jij?

'Ik kan me daar op zich wel in vinden, maar hoe ziet dat er dan uit in de praktijk? Ik denk dat er wel baat bij is als het proces van aanvragen minder bureaucratisch wordt. Niet alles is tegenover een commissie te verantwoorden. Tegelijkertijd is het ook een kwestie van accepteren dat dit de situatie is. Het is fijn als een fonds je helpt en anders moet je iets verzinnen. Ik probeer daarbinnen een weg te vinden en dingen te maken waarin ik geloof.'

Tijdens het NFF is er dit jaar speciale aandacht voor Nederlands filmtalent in het buitenland. Welke naam moeten mensen volgens jou in ieder geval kennen?

'Hoyte van Hoytema. Maar hij is al bekend. De meeste Nederlanders zijn dat wel. Dat zit toch een beetje in onze natuur. Als iemand het dorp verlaat, wordt dat uitgelicht.'

Heb je zelf de ambitie ooit een internationaal project aan te gaan?

'Ja en nee. Maar dat is meer vanuit een pragmatische overweging. Ik kijk gewoon waar ik films kan maken, zoals ik ze wil maken. Ik heb wel een Amerikaanse agent, manager en advocaat. Ik ben ook wel benieuwd wat daar mogelijk is. Maar ik hoef bijvoorbeeld geen superheldenfilm te maken, daar komt veel te veel studiopolitiek bij kijken. Je ziet al die grote regisseurs die klem komen te zitten en zich voor alles moeten verantwoorden. Als het dan misgaat, kan je hele carrière voorbij zijn. Dat is dan wel weer fijn aan werken met kleinere budgetten. Er zijn minder belangen en dus is er ook minder druk.'

De Gouden Kalveren worden dit jaar voor het eerst uitgereikt door een jury van vakgenoten en voormalig winnaars. Heb jij gestemd?

'In de eerste ronde. Maar ik had geen tijd om alle films te kijken, want ik was toen zelf aan het draaien. Ik wilde ook geen films vanaf mijn laptop kijken, want dat doet niet veel eer aan mensen hun werk. Dus ik heb gestemd op wat ik sowieso goed vond.'

Welke film moeten mensen in ieder geval hebben gezien?

'Prins van Sam de Jong. Dat vind ik een heel speciale film. Er zit veel enthousiasme in.'

Vind je het een goede ontwikkeling, deze nieuwe manier van jureren?

'Daar heb ik niet echt een mening over. Filmprijzen zijn sowieso iets heel raars. Veel van mijn helden hebben weinig prijzen gewonnen. Het is leuk als je wint, hoor. Maar als je niet wint, zegt het ook niet zoveel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden