Regio weer versus de Randstad

'Wij hadden gehoopt dat dit kabinet meer zou luisteren naar het volk', zegt de Brabantse gedeputeerde Onno Hoes. 'In de provincie leeft veel volk....

De druiven zijn zuur in de provincie. Het kabinet-Balkenende ontpopt zich als een echt Randstad-kabinet, zeggen de provincies. Veel projecten buiten de Randstad zijn op de lange baan geschoven; afspraken met het vorige kabinet over investeringen blijken niets meer waard.

De noordelijke, oostelijke en zuidelijke provincies hebben zich afgelopen jaren gebundeld tot de 'landsdelen' Noord, Oost en Zuid, die ieder afzonderlijk een regioconvenant hebben gesloten met het Rijk over omvangrijke langetermijninvesteringen.

Maar het nieuwe kabinet heeft geen geld, luidt de boodschap uit Den Haag. De verwachtingen die door het vorige kabinet zijn gewekt, stroken niet met de huidige financieel-economische realiteit, zei minister Remkes van Binnenlandse Zaken.

In het Noorden is de klap hard aangekomen. In 1998 sloten Friesland, Groningen en Drenthe met het Rijk het 'Langman-akkoord'. Met een investering van 2,25 miljard euro zouden achterstanden worden weggewerkt. Dat zou 27 duizend extra banen opleveren voor het Noorden.

Met het kabinet-Balkenende is alles anders, zegt gedeputeerde Weggemans, woordvoerder van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Vooral het uitstel van de aanleg van de Hanzelijn is slecht gevallen.

Verkeer en Waterstaat had 658 miljoen euro uitgetrokken voor deze spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad. Dat geld wordt nu gebruikt om infrastructurele problemen in de Randstad op te lossen, zegt Weggemans.

'Je moet begrip hebben voor de problemen van het kabinet. Maar dit slaat alles.' Ook andere verkeers- en openbaarvervoerprojecten in het Noorden staan op losse schroeven. Daar was geld voor uit het ICES-potje, dat gevuld wordt met extra aardgasbaten. 'Waar is dat geld gebleven?', vraagt Weggemans zich af.

Noord-Brabant, Limburg en Zeeland hadden een lijst met 33 projecten ingediend. Daarvan is in de Miljoenennota weinig terug te vinden. De Brabantse gedeputeerde Hoes wil niet zielig doen. 'Er zijn met het vorige kabinet duidelijke afspraken gemaakt. Daar moet geld voor komen. Voor mooie woorden kopen we niks.'

De regioconvenanten werden gesloten toen de bomen nog tot in de hemel groeiden. Gelderland en Overijssel overlegden in maart nog met het kabinet-Kok over een investeringsprogramma van minimaal 1,8 miljard euro. Nu mogen ze blij zijn als ze íets krijgen.

De convenanten zijn juridisch niet afdwingbaar, zegt de Overijsselse coördinator Jan Wellinghof. 'Het zijn geen harde afspraken. Maar er zijn verwachtingen gewekt. En nu wordt ineens gezegd: het geld is op.'

Het Oosten heeft nogal wat infrastructurele wensen. Maar het nieuwe kabinet hanteert als norm dat met voorrang wordt geïnvesteerd in wegen waar men over een afstand van 30 kilometer niet harder kan rijden dan 60. 'Daar komen we hier niet aan', geeft Wellinghof toe. 'Maar als je hier nu niet investeert, krijgen wij dezelfde problemen als de Randstad.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden