Regen, crashes en Räikkönen

Na 53 van de 70 ronden was de Grand Prix van Brazilië voorbij. De wedstrijdleiding hanteerde met een zucht van verlichting de clausule dat een race kan worden afgevlagd wanneer driekwart van de totale afstand is voltooid....

De wedstrijd was zelfs nog veel chaotischer. De ingrediënten lagen al voor de start klaar. Of liever: ze lagen niet klaar. De Japanse firma Bridgestone had geen honderd procent regenbanden meegebracht naar Zuid-Amerika. De Franse concurrent Michelin wel. En het hóósde op het moment dat gestart moest worden. Er kwam een hoogst ongewoon kwartier uitstel en daarna gingen de eerste ronden toch nog in sukkeltempo achter de safety car.

'Bocht Drie' was de scherprechter. Daar liep deze middag niets meer of minder dan een rivier over de baan die telkens besloot zijn loop te veranderen. Pizzonia en Montoya vlogen er daar uit en twee ronden later negeerde wereldkampioen Schumacher er de gele gevaarvlag en wierp zichzelf uit het klassement.

De Duitser was ongelooflijk kwaad op zichzelf en zijn gezicht toonde trekken van: misschien heb ik hier en nu al mijn zesde wereldtitel verspeeld.

Ook Jos Verstappen werd, verderop in de race, slachtoffer van Bocht Drie. Zijn strategie leek tot dat moment prima te kloppen. Hij was in de boordevol benzine geladen reserve-Minardi vanuit de pitstraat gestart en mikte, aldus teamchef Paul Stoddart, op een nul-stopstrategie. Hij had daarmee - de safety car kwam drie keer in de baan - zeker op het podium kunnen belanden. Zelfs kunnen winnen, gezien het krankzinnige verloop van de wedstrijd.

Fisichella legde de basis voor zijn tweede plaats, die 'moreel' een eerste had moeten wezen tijdens het eerste, langdurige optreden van de safety car. In dezelfde ronde dat die van de baan zou verdwijnen, tankte de Italiaan zijn Jordan tot de rand toe vol en zou de rest van de race niet meer hoeven te stoppen.

In het eerste deel van de wedstrijd gaven de McLarens van Coulthard en Räikkönen de toon aan. Rubens Barrichello en zijn Ferrari, van pole gestart, hadden die eerste, nog altijd kletsnatte ronden geen verweer. Dat lag vrij zeker aan de Bridgestones die op al dit vocht niet waren (toe)gesneden. Ook wereldkampioen Schumacher kon niet veel beginnen en wachtte op droog spoor.

Pas veel later kwam Barrichello op dreef. Hij dwong het tot dan toe magistraal koersende Finse wonderkind Räikkönen in een onkarakteristiek foutje en leek, nadat hij ook Coulthard had verschalkt, op een zekere zege af te gaan. Hij was per ronde een tot twee seconden sneller dan de beide McLarens-Mercedes.

Maar toen ging de Ferrari toch nog stuk. Slechts één andere auto gaf het tijdens deze race op met mechanische problemen; Barrichello is in zijn thuis-Grand-Prix altijd een notoire pechvogel geweest.

De serie spectaculaire ongelukken werd ingezet door Ralp Firman (Jordan) die bij het aanremmen van een bocht zijn eigen voorwielophanging inclusief een wiel om zijn oren kreeg. Firmans enorme schuiver betekende ook het einde van de aspiraties van Olivier Panis (Toyota).

Daarna waren het Pizzonia (Jaguar) en Montoya (BMW Williams) die de uiterste buitenkant van Bocht Drie beproefden. Twee ronden later tolde daar Michael Schumacher op de restanten van hun auto's af en had het geluk pal voor een vervaarlijke kraan (op de baan!) tot stilstand te komen. Pas daarna besloot de wedstrijdleiding toch maar weer eens de safety car naar buiten te sturen. Een wat lakse, late beslissing.

De wedstrijd werd gestopt na een dolle klap van Fernando Alonso die volgas over de wrakstukken van Mark Webbers (alweer Bocht Drie) gecrashte Jaguar denderde. Alonso werd per brancard afgevoerd, terwijl hij zijn duim opstak naar het publiek. Bij de dokter hoorde de jonge Spanjaard de uitslag: hij was derde.

Het net niet winnen van Fisichella was voor Eddie Jordan maar een kleine teleurstelling. Het Ierse team had nergens op gerekend. Maar het was de 200ste Grand Prix van zijn enthousiaste ploeg. Het feestje was sowieso gepland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden