'Reflector was gewoon een goed blad man'

In de allerlaatste Reflector (onderwijsblad voor de bovenbouw) voert striptekenaar Hein de Kort zijn uitgever op. 'Of we maken een lekker hapklaar jeugdblad, felle kleuren, schreeuwerige cover, veel babes, tieten, Leonardo di da dinges, dingetje Schuurmans, scootertjes, computergames, jeans, snowboards, veel strips', zegt de man....

Raoul du Pré

'Oei oei moeilijk', zegt één van zijn collega's nog, stotterend, en hij durft niet hardop te zeggen waar het op gaat uitdraaien. Hans Ulrich, hoofdredacteur van Reflector, doet het daarom maar zelf. 'Dag Reflector', schrijft hij in het laatste nummer. Daarmee sluit hij veertig jaargangen af van een schoolblad dat met 100 duizend abonnees zijn hoogtepunt beleefde in 1968 en dat dit jaar nog maar 13 duizend lezers overhad. Uitgever Malmberg vindt het mooi geweest. 'We zagen het aankomen', zegt geschiedenisleraar Ulrich, 'maar het is toch een dreun.' En, terwijl hij in het Leidse café De Werf door een paar recente nummers bladert: 'Het was gewoon een goed blad man.'

Dat ontkent niemand. Geen van al die opzeggers had iets aan te merken op de kwaliteit. Reflector was een braaf maar oerdegelijk maandblad met achtergronden bij de actualiteit, veel uitleg en hier en daar een uitdagende stelling ('zonder ideologieën is de wereld beter af'). 'Geen tijd, geen geld', waren redenen die scholen wél aanvoerden.

Veertig jaar geleden werd Reflector in het leven geroepen door geschiedenisleraar C.J. Canters, die op het Haagse Johan de Wittlyceum constateerde dat zijn leerlingen bij discussies over het nieuws doorgaans niet gehinderd werden door kennis van zaken. Canters haalde met mr. J.L. Heldring meteen een voornaam auteur binnen. Heldring kreeg navolging van onder anderen Willem Drees, René Diekstra, Ruud Lubbers, Dries van Agt en Henk Hofland.

Reflector werd vooral via geschiedenisleraren en docenten maatschappijleer aan de man gebracht. 'Met steeds minder succes', blikt Ulrich terug op de 17 jaar dat hij hoofdredacteur was. 'Het werd moeilijker om de aandacht van leerlingen vast te houden. Ze zijn minder betrokken geworden. Vroeger ging het vaker tekeer op school, had ik altijd minstens één marxist in de klas die boos werd als ik het niet met 'm eens was. Nu reageren leerlingen niet meer zo heftig. Wie trouwens wel? Hoeveel demonstraties zie je nog? Leerlingen lazen de laatste jaren de strip en ze maakten de puzzel. De rest lieten ze links liggen, tenzij ze moesten van hun leraren.'

Dat moéten heeft het blad lang gered, maar ook dat wordt minder. Reflector werd op veel scholen een van de eerste slachtoffers van bezuinigingen. Leraren die het nog wel in de les gebruikten, maakten liever dertig kopietjes van hun eigen exemplaar dan dat ze originele nummers lieten aanrukken. Ulrich: 'Daarnaast is het programma toch al overbeladen. Leraren hebben geen tijd en dan komen wij met iets actueels. Ze weten niet meer wat ze ermee moeten.'

Geen Reflector-analyse dus deze maand over Kosovo. 'Vreselijk', vindt Ulrich dat. 'Als iéts zich er voor leent.' En hij moet lachen als hij zegt: 'Ach ja, even dachten we dat we onmisbaar waren. Iedereen heeft wel eens een zwak moment.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden