Reeks van tegenslagen drijven schuldenlast op tot 20 miljard Eurotunnel wankelt op rand faillissement

Eurotunnel dreigt dit jaar te bezwijken onder de schuldenlast van 20 miljard gulden. 'Eurotunnel loopt gevaar. In 1995 kunnen we slagen of mislukken', schrijven de twee bestuursvoorzitters van het bedrijf in een brief aan de aandeelhouders....

Reuter, AP

LONDEN

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren tegenslag op tegenslag moeten incasseren, waardoor de aanleg van de tunnel onder het Kanaal veel duurder is uitgepakt dan geraamd. Door vertragingen in de oplevering van materieel bleef vorig jaar, toen de tunnel openging, het vervoer ook nog achter bij de prognoses.

Mede hierdoor leed Eurotunnel ook in 1994 een fors verlies van 387 miljoen pond, ongeveer een miljard gulden. In 1993 bedroeg het verlies nog bijna zes miljard gulden. Het verlies is iets kleiner dan in mei was verwacht, maar wel een stuk groter dan analisten hadden voorzien.

Eurotunnel behaalde een omzet van 76,5 miljoen gulden. In de eerste drie maanden bleef de omzet achter bij de verwachtingen, aldus het concern gisteren, zonder cijfers te geven.

Volgens Alastair Morton, de Britse bestuursvoorzitter van de ondernemeing, kunnen de 22 banken die geld aan Eurotunnel hebben geleend, 'weer gaan slapen' als het vervoer door de tunnel dit gaat goed op gang komt. 'Maar als we niet goed presteren dan zullen de banken erg opgewonden raken.'

De schuldenlast van twintig miljard gulden kost het concern dagelijks zo'n drie miljoen gulden aan rente. De banken zullen aan het eind van de zomer de situatie bij Eurotunnel opnieuw beoordelen.

Morton toonde zich in de brief aan de aandeelhouders overtuigd van het voortbestaan van Eurotunnel. 'We zullen deze uitdaging aankunnen, zoals we ook alle vorige hebben doorstaan.'

Beursanalisten toonden zich gisteren minder optimistisch. 'Uiteindelijk zal het uitdraaien op herstructurering van de schuld, het uitgeven van nieuwe aandelen of iets daar tussenin', zegt Mark McVicar, analist bij het Londense NatWest Securities. Het is in niemands belang het bedrijf failliet te laten gaan.'

In de brief van gisteren zegt Eurotunnel dat voorlopig geen beroep op de aandeelhouders zal worden gedaan. Beleggers in Eurotunnel hebben na een aanvankelijk goede start de koers van hun bezit de afgelopen jaren gestaag zien dalen. Ook gisteren was geen vrolijke dag voor de aandeelhouders: de koers zakte bijna 10 procent weg tot ongeveer 2,20 pond.

Eurotunnel hoopt erop dit jaar nog vers kapitaal binnen te kunnen krijgen als uitstaande optierechten - goed voor bijna 400 miljoen gulden - zullen worden uitgeoefend. Dat zal gebeuren als de koers van Eurotunnel rond de drie pond ligt.

Volgens Eurotunnel maken nu een op de vijf reizigers tussen Dover en Calais gebruik van de tunnel, de rest gaat nog per veerboot. Van de vrachtwagens gaat nu 18 procent onder het Kanaal door.

Het streven van Eurotunnel is de helft van het passagiersvervoer in handen te krijgen. Op dit moment gaan elk uur twee treinen door de tunnel. Deze zomer moet dat aantal zijn verdubbeld. Eurotunnel zegt nu dagelijks 3300 auto's per dag te vervoeren.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden