Nieuws Verkeersveiligheid

Reeks elektronische beschermengelen moeten auto’s vanaf 2022 stuk veiliger maken

Nieuwe personenauto’s moeten vanaf 2022 voorzien zijn van een reeks elektronische veiligheidssystemen, zoals een automatische snelheidsbegrenzer en een noodstopsysteem. Onderhandelaars van het Europees Parlement hebben hierover dinsdagochtend een voorlopig akkoord bereikt. 

Elektronische veiligheidssystemen kunnen het aantal kop-staartbotsingen met 40 procent verminderen, aldus onderzoeksinstituut SWOV. Beeld anp

Nieuwe modellen personenauto’s moeten volgens het Europese voorstel onder meer een voorbereiding voor een alcoholslot hebben, een automatische snelheidsbegrenzer, noodstopsystemen en hulpmiddelen die het voertuig automatisch binnen de lijnen houden. Ook moet elke auto een achteruitrijcamera of parkeersensor krijgen.

Onderhandelaars van het Europees Parlement hebben hierover dinsdagochtend een voorlopig akkoord bereikt met diverse lidstaten. In 2024 moeten alle nieuwe auto’s de verplichte hulpmiddelen hebben. Ook vrachtwagens en bussen krijgen meer van dit soort systemen. Volgens de Europese Commissie, die in 2015 heeft onderzocht welke maatregelen het grootste effect op de verkeersveiligheid hebben, verminderen deze elektronische beschermengelen het aantal Europese verkeersdoden op termijn met 25 duizend. Ook zullen jaarlijks 140 duizend minder ernstig gewonden vallen.

De kosten van de extra voorzieningen vallen mee, denkt Brussel. Volgens de Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) behoren de verplichte systemen al meer en meer tot de standaardvoorzieningen aan boord. Uit berekeningen van de Commissie zou blijken dat een camerasysteem dat door diverse veiligheidsvoorzieningen gebruikt kan worden, ongeveer 50 euro extra kost.

RAI Vereniging is positief. ‘We juichen maatregelen toe die de verkeersveiligheid vergroten’, zegt een woordvoerder. Wel noemt de branchevereniging van auto- en fietsverkopers enkele van de voorgestelde systemen ‘ingrijpend’, zoals het alcoholslot. Niet elke auto krijgt overigens zo’n slot; volgens de huidige voorstellen moeten fabrikanten alleen voorbereidingen treffen, zodat een alcoholslot makkelijk geplaatst kan worden. 

Zolang fabrikanten voldoende tijd hebben om de benodigde systemen te ontwikkelen, kunnen de kosten binnen de perken blijven, denkt RAI Vereniging. Doorn in het oog is dat auto’s zwaarder worden van de extra voorzieningen, waardoor de aanschafbelasting BPM stijgt. ‘Er zou daarom een korting moeten komen voor systemen die de verkeersveiligheid bevorderen’, aldus de woordvoerder.

Veiligheidscocktail

Volgens verkeersveiligheidsinstituut SWOV kan met name een combinatie van systemen een krachtige veiligheidscocktail opleveren; door noodstopsystemen te combineren met automatische cruise control kan het aantal kopstaartbotsingen met letsel tot 40 procent afnemen. Ook Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA) heeft in potentie positieve effecten. Volgens SWOV-onderzoeker Rob Eenink kan ISA, als het in elke auto zou zijn ingebouwd, naar schatting jaarlijks zeventig Nederlandse verkeersslachtoffers en duizend ernstig gewonden schelen.

Over de exacte uitvoering van de verschillende systemen wordt nog onderhandeld. De Europese adviesraad ETSC bepleit dat ISA door de automobilist volledig kan worden uitgeschakeld, zolang het bij een volgende start weer automatisch wordt geactiveerd. Ook moeten automobilisten een opgelegde snelheidsbeperking tijdelijk kunnen negeren door het gaspedaal hard in te drukken. Doen ze dit te lang, dan zal een alarmsignaal klinken, net als bij het niet dragen van de gordels, aldus een voorstel van ETSC. Doordat automatisch ingrijpen in de snelheid gevoelig ligt, zou een ‘zachte’ invoering helpen bij de acceptatie, stelt ETSC. Het Europees parlement en de verkeersministers moeten nog wel hun definitieve akkoord geven.

Dode hoek

De onderhandelaars hebben ook afgesproken dat de dode hoek bij vrachtwagens moet verdwijnen. Truckchauffeurs moeten vanaf 2025 direct zicht krijgen op fietsers en voetgangers die zich nu nog in de gevaarlijke onzichtbare zone bevinden. Jaarlijks komen vierduizend Europeanen om het leven bij een botsing met een vrachtwagen, onder wie duizend fietsers. Als de dode hoek verdwijnt, scheelt dat 550 verkeersdoden per jaar, aldus een Europees onderzoek uit 2017.

Autofabrikanten nemen zelf ook al maatregelen om de veiligheid te vergroten. Zo kondigde Volvo onlangs aan dat zijn auto’s vanaf 2020 niet sneller kunnen dan 180 kilometer per uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.