Reders overwegen strijken van Nederlandse vlag

Eigenaren van een twintigtal zeeschepen voelen zich genoodzaakt de Nederlandse vlag in te ruilen voor een buitenlandse. De schepen wijken uit naar het buitenland omdat het daar mogelijk is om private organisaties de schepen te laten beveiligen tegen piraterij.

PIETER SMIT

AMSTERDAM - Dat zegt directeur Martin Dorsman van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Maersk Line, de grootste containerrederij ter wereld, liet maandag als eerste weten drie van de dertien Nederlandse schepen onder Britse vlag te zullen laten varen omdat het in Groot-Brittannië wel is toegestaan gewapende particuliere beveiligers aan boord te nemen. Het nieuws komt nadat minister Hillen van Defensie eind april liet weten nog een jaar nodig te hebben om zeeschepen vanuit Defensie adequaat te beschermen.

Dorsman noemt het 'uitvlaggen' een zorgelijke ontwikkeling. 'Rederijen die altijd kozen voor de Nederlandse vlag, kiezen er nu voor om bestaande en nieuwe schepen in andere landen onder te brengen.' Welke rederijen het betreft wil Dorsman niet zeggen.

Nederland is het enige land in Europa dat geen private bewapende beveiligers toelaat op zeeschepen. De wet staat dit niet toe omdat het geweldsmonopolie bij de overheid ligt.

Om Nederlandse zeetransporten te beschermen tegen Somalische piraten, stuurt Defensie in sommige gevallen zwaarbewapende mariniers mee, zogenoemde Vessel Protection Detachments (VPD). Een woordvoerder van Maersk laat weten dat deze maatregel te duur is en vaak niet flexibel genoeg. De koers van schepen kan soms op dagbasis wijzigen richting gevaarlijk gebied. De beveiligers van Defensie kunnen dan niet tijdig aan boord komen.

Dorsman prijst de inzet van Defensie om de beveiliging tegen piraterij komend jaar flexibeler en goedkoper te maken. 'Begrijp me niet verkeerd, Nederland doet met de inzet van marineschepen al jaren bovengemiddeld veel tegen piraterij,' zegt Dorsman. 'Maar het is nog niet genoeg. Om te voorkomen dat rederijen massaal uitwijken naar het buitenland moet er in ieder geval een tijdelijke regeling komen die het toestaat dat gecertificeerde gewapende private beveiligers mogen worden ingezet.'

De druk voor rederijen om onder een andere vlag te varen neemt toe door strengere maatregelen uit Brussel en vanuit de VN. 'Het is algemeen bekend dat sommige schepen onder Nederlandse vlag tegen de regels in gebruik maakten van particuliere beveiliging,' zegt Dorsman. 'Met de strengere regels durven de beveiligingsorganisaties dit niet meer aan. Bovendien zijn steeds minder verzekeraars bereid onbeveiligde vracht te verzekeren, wat nog een prikkel geeft om de Nederlandse vlag vaarwel te zeggen.'

Een ongewenste situatie volgens de KVNR omdat volgens berekeningen van de vereniging ieder schip onder Nederlandse vlag 750 duizend euro per jaar bijdraagt aan de economie. De ruim duizend zeeschepen bieden bovendien werkgelegenheid aan zo'n 27 duizend mensen. Als schepen uitvlaggen, verhuist daarmee ook de economische vestigingsplaats naar het buitenland.

Minister Hillen van Defensie laat in een reactie weten niet te geloven dat Maersk onder Britse vlag is gaan varen door een gebrekkig veiligheidsbeleid van het ministerie. 'Maersk heeft bij Defensie nog nooit een aanvraag gedaan voor beveiliging,' zegt minister Hillen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden