Reders gaan weer rond Kaap varen

Dat er wel degelijk kruid gewassen is tegen piraterij op zee, bleek dinsdag voor de kust van Oman, ten zuidwesten van Salalah....

Het succes van de Indiase marine joeg de schrik er bij collega-piraten echter niet in. Nadat de Somalische zeerovers eerder deze week de Saoedische supertanker Sirius Star al hadden gekaapt – met aan boord het equivalent van twee miljoen vaten ruwe olie – kaapten ze deze week nog een visserschip uit Thailand met zestien man aan boord en een Chinees graanschip dat op weg was naar Iran.

Vooral de kaping van de Sirius Star, 330 meter lang, maar volgeladen slechts 3,5 meter boven de waterspiegel stekend en dus makkelijk te enteren, bracht een schok teweeg. De Noorse reder Odfjell kondigde aan dat zijn schepen de Golf van Aden, waar jaarlijks 16 duizend schepen passeren, gaan mijden.

De Noorse schepen gaan niet langer door het Suezkanaal, maar ronden Kaap de Goede Hoop, een extra reistijd van tot wel drie weken. ‘We willen onze bemanningsleden niet blootstellen aan het gevaar van piraterij en gijzeling’, zegt Terje Storeng van de rederij. ‘De extra reistijd heeft tot gevolg dat vracht langer onderweg is.’

De kosten van vervoer zullen dan uiteraard omhoog gaan, alsmede de verzekeringspremies. ‘Scheepseigenaren zullen hun extra kosten altijd verhalen op de maatschappijen die de schepen charteren. Die zullen hun kosten op hun beurt weer verhalen op de consument’, zegt Clive Washbourn van de maritieme verzekeraar Lloyd’s in The Times.

Vooral in Kenia en elders in Oost-Afrika zullen de effecten van de Somalische piraterij snel worden gevoeld. En Egypte zal, als meer rederijen kiezen voor de route rond Kaap de Goede Hoop, inkomsten derven doordat minder schepen het Suezkanaal passeren.

Een aantal landen stuurde al marineschepen naar de regio, maar die kunnen niet het gehele gebied bestrijken. Ook geavanceerde systemen, zoals elektrische bedradingen die rond een schip kunnen worden bevestigd, brandslangen, videobewaking, extra radar en ‘akoestische’ wapens aan boord schrikken de piraten niet echt af.

Zolang de kapers schepen verbijsterend makkelijk kunnen enteren en ze tussen de 1 en 2 miljoen dollar per gekaapt schip als losgeld ontvangen, zullen ze doorgaan. Ze laten losgeld overhandigen aan tussenpersonen die in het Midden-Oosten, maar ook in Londen kunnen huizen. Daarna verdwijnt het geld in het traditionele banksysteem, de hawala, met onderweg smeergeld voor lokale bestuurders en clanleiders. Kuststeden als Eyl, waar gekaapte schepen buitengaats worden afgemeerd, draaien goeddeels op deze piratendollars. Zolang Somalië geen wettig bestuur kent, zal de piraterij voortwoekeren.

De piraten hebben geen politieke agenda, zoals islamistische opstandelingen in Somalië die wel hebben. De zeerovers kunnen terroristen met hun lucratieve acties wel op een idee brengen. Een door Al Qaida gekaapte tanker als de Sirius Star zou op drukke olieroutes een fikse bedreiging vormen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden