Redder van Volkswagen heet wéér Golf

Hij creëerde zo ongeveer zijn eigen segment, er werden de afgelopen 29 jaar gemiddeld elke dag 2100 stuks van verkocht en hij is, althans volgens het persbericht van importeur Pon, 'de enige auto in de compacte middenklasse met een werkelijk maatschappelijke grenzen overschrijdende, klassenloze status'....

Maar de VW Golf is ook de kurk waar het kwakkelende Volkswagen-concern op drijft, goed voor ongeveer een kwart van de verkopen en bijna eenderde van de winst. Het belang van de nieuwe Golf – maandag gepresenteerd in Wolfsburg, de komende weken natuurlijk omgedoopt in Golfsburg – kan dan ook nauwelijks overschat worden. De Duitse zakenkrant Handelsblatt besteedde er dinsdag een complete pagina aan – weliswaar onder de kop Es ist nur ein Auto, maar toch.

Jarenlang domineerde Volkswagen alle hitlijsten met de Golf, maar sinds een tijdje zit de klad erin. Het Duitse autoconcern richtte zich steeds meer ook op het duurdere segment, met on-der meer het vlaggenschip Phaeton. VW was bovendien veel tijd en aandacht kwijt aan de integratie van aanwinsten als Skoda, Bugatti, Bentley en Lamborghini. De nieuwe Golf liet daardoor op zich wachten.

En de concurrentie zat niet stil: Ford (met de Focus), Opel (Astra), Renault (Megane en Scenic) en vooral Peugeot. De lijst van best verkochte auto's over het eerste halfjaar in Nederland wordt aangevoerd door de Golf-busters Peugeot 307 en 206. De Golf staat drie.

Maar zes jaar na de vierde is de vijfde generatie Golf klaar en de vraag is natuurlijk of de Golf V Volkswagen terug aan de top brengt. 'Dat is wel te hopen voor ze, gezien het belang van de Golf voor Volkswagen', reageert Christoph Laborde, die vanuit Parijs voor ING de autoindustrie volgt. Volkswagen liet deze zomer weten dat de winst voor rente en belasting dit jaar 'aanzienlijk lager' zal zijn dan de 4,8 miljard euro van 2002, en topman Bernd Pischetsrieder heeft sinds zijn aantreden alleen nog maar winstdalingen kunnen rapporteren.

De Golf V komt eind dit jaar op de Nederlandse markt, in prijs variërend van 18.275 euro voor de Trendline 1.4 – 16v tot 26.580 euro voor de 2.0 TDI – met onder meer zes airbags, cruisecontrol, boordcomputer en vijf hoofdsteunen standaard, waarvan de twee voorin met een antiwiplash-mechanisme. Laborde twijfelt er niet aan dat de nieuwe Golf goed gaat lopen, maar of het de klapper wordt die Volkswagen nodig heeft, is voor hem de vraag. Het segment waarin de Golf zijn werk moet doen staat tegenwoordig stijf van de concurrentie. Ook is Laborde verontrust door de verkoopdoelstellingen: 135 duizend voor dit jaar en 600 duizend voor 2004. 'Dat is extreem voorzichtig.' Het is wel slim – bij zulke lage targets is de Golf V al snel een succes – maar het getuigt tegelijk niet van veel zelfvertrouwen.

Eén ding is duidelijk: hij is wat langer, hoger en breder, maar van revolutionaire vernieuwingen moet de Golf V het niet hebben. Maar daar is over nagedacht. 'De meeste Golf-kopers zijn Golf-rijders', zegt Laborde. 'Die moet je niet afschrikken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden