Redder tussen de bedrijven door

Je kunt je corporate identity versterken door een golftoernooi te sponsoren, maar je kunt ook proberen met dat geld de honger in de wereld te bestrijden....

Bij rampen lopen tegenwoordig naast de vele hulpverleners van het Rode Kruis en Unicef ook enkele managers van postbedrijf TNT rond. Toen Bangladesh onlangs werd getroffen door de cycloon Sidr, reisde manager Ron Geurtz namens TNT naar het getroffen gebied. Hij moest proberen het transport van hulpgoederen efficiënter te laten verlopen. ‘Elke hulporganisatie regelt vaak haar eigen transport’, zei Geurtz. ‘Dat kan ertoe leiden dat er om vrachtwagens wordt gevochten, waardoor de prijzen stijgen. Als de hulporganisaties samenwerken, kun je de prijs laag houden.’

De bemoeienis van Geurtz is een direct gevolg van de stap die TNT-topman Peter Bakker vijf jaar geleden zette. Hij besloot toen niet langer een golftoernooi te sponsoren, maar dat geld te gebruiken om de honger in de wereld te bestrijden. Bakker was ervan overtuigd dat de hulpverlening veel efficiënter kon, als hulporganisaties beter zouden luisteren naar een logistiek bedrijf als TNT. Het World Food Programma (WFP) van de Verenigde Naties ging met TNT in zee.

TNT stelt sindsdien vliegtuigen ter beschikking om voedsel te transporteren – vooral in het weekeinde, als veel toestellen werkloos aan de grond staan – en helpt het postconcern bij de bouw van voorraadschuren en wordt desgewenst elke vorm van transport geregeld, waarbij TNT van zijn inkoopmacht gebruik kan maken.

In deze periode ging het met zijn bedrijf bergafwaarts. De logistieke divisie, die onder meer de bevoorrading van autofabrieken voor zijn rekening nam, presteerde steeds slechter. De kritiek op Bakker nam toe, vooral onder aandeelhouders. Kon hij zich niet beter op zijn bedrijf richten, in plaats van de honger te bestrijden?

Bakker trok zich deze kritiek zeer aan. Na zijn vlammende start trok hij zich terug om zich helemaal op het bedrijf te concentreren. Hij wilde ineens geen interviews meer geven die hem als persoon in het zonnetje zetten. Het ging niet om Peter Bakker, maar om TNT, probeerde hij uit te stralen. Deze periode van bezinning leidde er uiteindelijk toe dat hij de logistieke divisie verkocht en besloot opnieuw hard in te grijpen bij de Nederlandse postbodes. De komende jaren zullen duizenden banen verloren gaan.

Nadat Bakker zijn aandeelhouders op deze wijze gerust had gesteld, kon hij zich weer storten op zijn grote liefhebberij: het redden van de wereld. Liet hij zich bij het bestrijden van de honger inspireren door zijn grote held Bono, sinds dit jaar is Al Gore zijn voorbeeld. De film An Inconvenient Truth hakte er zo hard in bij Bakker dat hij in één klap vastbesloten was om van TNT de duurzaamste onderneming ter wereld te maken.

Zijn aanpak was opnieuw zeer voortvarend. Bakker ruilde zijn Porsche Cayman S in voor een Toyota Prius en beloofde dat het bedrijf de CO2-uitstoot drastisch ging terugbrengen. TNT begon in Londen (en sinds dit najaar ook in Rotterdam) met elektrische vrachtwagens te rijden. Bovendien beloofde het bedrijf dat het nieuwe hoofdkantoor klimaatpositief zou worden – klimaatneutraal was niet genoeg. De bekroning kwam afgelopen augustus al. De Dow Jones Sustainability Index riep TNT uit tot de meest duurzame onderneming ter wereld.

Van het TNT-personeel wordt verwacht dat ze zich enthousiast achter hun voorman scharen. Jaarlijks organiseert TNT, in samenwerking met Unilever, Walk the World, een wandeltocht waarmee geld wordt ingezameld voor arme kinderen. Duizenden TNT’ers doen elk jaar mee.

Dit enthousiasme wordt soms op de proef gesteld. Zoals afgelopen zomer, toen bleek dat Bakker zomaar een loonsverhoging kreeg van 41 procent (van 2,8 naar 4 miljoen euro). Dat viel bij veel werknemers verkeerd, zeker bij de duizenden postbodes die hun baan dreigen te verliezen.

Bakker zag bijtijds in dat zijn geloofwaardigheid als wereldverbeteraar in het geding was. Hij leverde de volledige salarisstijging in, een stap die in Nederland niet eerder was vertoond. Het geld kwam ten goede aan een mobiliteitsfonds voor postbodes.

Deze geste smaakte blijkbaar naar meer, want Bakker wil nu ook de Nederlandse arbeidsmarkt redden. Hij gaat leiding geven aan de commissie die de vastgelopen discussie over het ontslagrecht weer moet vlottrekken. Bakker moet 200 duizend mensen aan een baan helpen, waaronder 9 duizend postbodes.

Pieter Klok

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden