Red de Sandbergvleugel, plak een sticker!

Het is nu nog een klein groepje dat zich verzet tegen de naderende sloop van de Sandbergvleugel van het Stedelijk Museum....

Dat rare gebouw is volgens Houweling, directeur van het Sandberg Instituut, de tweede fase opleiding van de Rietveld Academie, een belangrijk statement over hoe kunst tentoongesteld moet worden. 'Door die grote ramen kan vanaf de straat naar binnen worden gekeken. Dat idee stamt uit een tijd dat musea gesloten bolwerken waren.'

Nu de zoektocht naar een sponsor vruchten begint af te werpen, lijkt niets de sloop nog in de weg te staan. Dat het Stedelijk daarvoor bereid is met het bedrijfsleven in zee te gaan, gaat Houweling te ver. 'Een sponsor wil reclame maken. Dus hangt die overbodige nieuwbouw straks vol met allerlei bedrijfslogo's.'

De eerste actie was een protestbrief in De Verenigde Sandbergen, het orgaan van het Sandberg Instituut. Houweling beseft dat alleen een schotschrift de sloop van de historische vleugel niet zal behouden. 'Maar ik ben geen beroepsactivist en ga me niet vastketenen aan het Stedelijk of zoiets.'

Wel wil hij stickers drukken waarin de sponsor van de sloop belachelijk wordt gemaakt. 'Waarschijnlijk Audi, zegt u? Daar valt vast wel iets leuks op te rijmen.' Ook een thema-avond op S5, het kunstkanaal op de Amsterdamse kabel moet niet worden uitgesloten. En natuurlijk de onvermijdelijke handtekeningenactie.

Het Stedelijk is niet onder de indruk van de actie Redt de Vleugel. De meeste mensen die wij spreken zijn juist positief over onze bouwplannen, zegt woordvoerdster J. Hagman. 'Sandberg was zelf trouwens ook een groot voorstander van verandering.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden